Sonntag, 16. Dezember 2007


بیانیه سازمان فدائیان (اقلیت) به مناسبت:
۱۶ آذر، روز دانشجو






دانشجویان مبارز!
جنبش دانشجوئی از هنگام شکل گیری آن در ایران، همواره یکی از جنبش های پیشتاز مبارزات توده های زحمتکش مردم، علیه ارتجاع داخلی و بین المللی بوده است.
سراسر دوران رژیم سلطنتی محمد رضا شاه، سرشار از مبارزات قهرمانانه دانشجویان علیه طبقات ارتجاعی داخلی و امپریالیسم بود.تمام تلاش مرتجعین ، پس از کودتای ٢۸ مرداد ۱۳۳٢، برای درهم شکستن این جنبش که سد مقاومت در برابر اختناق و دیکتاتوری عریان بود، ناکام ماند.
تظاهرات دانشجویان در ۱۶ آذر سال ۱٣٣۲ علیه ورود نیکسون، نماینده امپریالیسم آمریکا و حامی رژیم کودتائی شاه که به سرکوب خونین این جنبش و مرگ سه دانشجوی مبارز، قندچی، بزرگ نیا و رضوی انجامید، به وضوح این حقیقت را نشان داد.
این سرکوب و کشتار نیز نتوانست، جنبش دانشجوئی را از پای در آورد. بالعکس، روحیه رزمندگی و مبارزه جوئی در درون جنبش دانشجوئی افزایش یافت. دانشجویان، حتا در اوج دیکتاتوری رژیِم شاه در سال های دهه چهل بزرگترین اعتصابات وتظاهرات راکه ماندگارترین آنها، تظاهرات و راهپیمائی درجریان مرگ تختی و تظاهرات قهرآمیز بر سر گران شدن بهای بلیط اتوبوس‌های شرکت واحد بود، بر پا کردند. از درون همین جنبش رادیکال و مبارزات آن بود که جنبش مسلحانه چریکهای فدائی، علیه رژیم شاه و امپریالیسم پدید آمد و گسترش یافت. همین جنبش دانشجوئی ست که نقش بسیار مهم و ارزشمندی در جریان سرنگونی رژیم شاه ایفا کرد.
مرتجعینی که با حمایت قدرتهای امپریالیست، قدرت را به دست گرفتند، تا انقلاب توده های زحمتکش مردم ایران را درهم بشکنند، شدیدا از جنبشی که تحت رهبری جریانات چپ و مارکسیست و تشکل های رزمنده ای همچون پیشگام، عمیقا رادیکال شده بود، شدیدا هراسناک بودند. لذا از پای در آوردن این جنبش را در دستور کار قرار دادند. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹، با هجوم گله های حزب الهی، تحت رهبری تشکل دولتی موسوم به دفتر تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه، سرکوب گسترده این جنبش دانشجوئی به مرحله اجرا در آمد. ده ها دانشجو در دانشگاه های سراسر کشور به دست این مرتجعین به قتل رسیدند. صدها تن دستگیر وروانه زندان ها گردیدند. دانشگاهها تعطیل و تمام دانشجویان و استادان مبارز تصفیه شدند.
رژیم جمهوری اسلامی با برقراری سیستم تفتیش عقاید برای گزین کردن دانشجویان و استقرار سیستم جاسوسی و پلیسی توسط انجمن های اسلامی و در راس آنها دفتر تحکیم وحدت، براین پندار بود که برای همیشه این جنبش را از سر راه برداشته است.
اما این خیالی عبث بود. چرا که باردیگر این جنبش آرام آرام پا گرفت و در اواسط دهه ۷۰ به رودر روئی بارژیم برخاست. با این وجود، از آنجائی که گسستی متجاوز از یک دهه در این جنبش، مبارزات و تجارب آن پدید آمده بود، می بایستی در پراتیک مبارزه، تجربه بیاندوزد، تا به جایگاه گذشته خود باز گردد. این مرحله، در مدتی کوتاه با افشای توهم پراکنی های جریان موسوم به اصلاح طلب، سپری گردید. جنبش دانشجوئی از دام توهمات لیبرالی رها شد و به مرحله انقلابی- دمکراتیک گذر نمود. در جریان این تحولات است که با رادیکال تر شدن جنبش دانشجوئی،گرایش چپ و سوسیالیست رشد روزافزون خود را آغاز نمود.
این رشد و گسترش گرایش چپ و سوسیالیستی، بار دیگر طبقه ارتجاعی حاکم بر ایران را به وحشت انداخته است. تمام دارودسته های هیئت حاکمه، اپوزیسیون های بورژوائی قانونی ، نیمه قانونی و حتا غیرقانونی نیروی خود را علیه این رادیکال ترین گرایش جنبش دانشجوئی بسیج کرده اند و بار دیگر تشکل ارتجاعی تحکیم وحدت را به مقابله با آن فراخوانده اند. اما شرایط سیاسی حاکم بر جامعه ایران، جز رسوائی بیشتر چیزی عاید آنها نخواهد کرد. رشد گرایش چپ را دیگر با هیچ سرکوبی نمی شود متوقف ساخت. چرا که تنها این گرایش است که رادیکالیسم مطالبات جنبش دانشجوئی را نمایندگی می کند و انعکاس دهنده مبارزات توده های کارگر و زحمتکش علیه نظم ارتجاعی و ضد انسانی حاکم است.
۱۶ آذر سمبل مبارزه جنبش دانشجوئی علیه ارتجاعی داخلی و بین المللی ست. تنها جریان چپ و سوسیالیست جنبش دانشجوئی ست که پاسدار مبارزاتی روز دانشجوست ، نه آنهائی که در خدمت باندهای رنگارنگ هیئت حاکمه و پاسداری از نظم ارتجاع موجودند و اکنون نزدیک ترین متحد بین المللی شان امپریالیسم سر تا پا جنایت کار آمریکاست.
دانشجویان سوسیالیست!
اتحاد نیروهای چپ و سوسیالیست، نیاز مرحله کنونی جنبش دانشجوئی برای مقابله با گرایشات ارتجاعی و محافظه کار بورژوائی ست. این اتحاد هرگز به معنای چشم پوشی از اختلافات موجود در درون گرایش چپ نیست. روشن است که اختلافی جدی میان گرایش سوسیالیست مدافع انقلاب اجتماعی واستقرار حکومت شورائی کارگران و زحمتکشان با آن گرایشاتی وجود دارد که به رغم ادعاهای سوسیالیستی شان، چیزی جز برافتادن سد استبداد و استقرار یک حکومت پارلمانی از طریق مجلس موسسان نمی خواهند. اما این اختلافات نافی اتحاد عمل در مقابل جریانات راست و لیبرال نیست. بدون این اتحاد های عملی، رادیکال ترین گرایش چپ جنبش دانشجوئی نمی تواند به پیشروی های خود ادامه دهد.
دانشجویان مبارز!
در حالی که شرایط داخلی و بین المللی رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی، بیش از هر زمان دیگر به وخامت گرائیده و تاکتیک های سرکوبگرانه که هدف آن مرعوب ساختن توده های وسیع مردم ایران بوده ، با شکست روبرو شده است، امسال تعرض جنبش دانشجوئی به مناسبت روز دانشجو، از اهمیت ویژه ای برای سوق دادن جنبش به جلو، برخوردار است.
مراسم روز دانشجو را به یورشی دیگر علیه رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی تبدیل کنید.
رنگون باد رژیم جمهوری اسلامی- برقرار باد حکومت شورائی
زنده باد آزادی- زنده باد سوسیالیسم
سازمان فدائیان (اقلیت)
آذر ماه ۱۳۸۶

کار- نان- زادی – حکومت شورائی
نشانی ما روی اینترنت:
www.fadaian-minority.orgآدرس الکترونیکی ما : info@fadaian-minority.org

Keine Kommentare: