Mittwoch, 24. Juni 2009


ویژه نامه خبری شماره ۱۳ سازمان فدائیان (اقلیت) ۲ تیر ۱۳۸۸

اخباری از شهرها
تهران: روز گذشته نيز، اگر چه از اوايل صبح نيروهای يگان ويژه، لباس شخصي‌ها و بسيج تمام خيابان‌ها و ميادين اصلي شهر تهران را به تصرف خود درآورده بودند و عملا شرايط يك حكومت نظامي غير رسمي بود، ولي مردم بارديگر به خيابان‌ها آمده و آغاز به تظاهرات كردند.
طبق اخبار رسيده در تظاهرات ديروز تعداد كشته‌ها به ۴۷ تن رسيده و بيش از ١٠٠٠ نفر در اثر يورش وحشيانه نيروهای امنيتي مجروح شدند.
در پي حكومت نظامي غير رسمي در تهران، در بيش‌تر خيابان‌ها گشت ايست و بازرسي توسط بسيج راه‌اندازی شده در بعضي از خيابان‌ها فاصله اين گشت‌ها كم‌تر از ٢٠٠ متر است.
روز اول تیر نیز مسجدی به نام مسجد جواد به بازداشت‌گاه تبدیل شده بود و دستگیرشدگان را به این مسجد می‌بردند.
شيراز: عصر روز گذشته، نزديك به ۴۰۰ نفر از مردم شيراز در ميدان دانشجو براي آغاز تظاهرات دست به تجمع زدند. اين تجمع سريعا با يورش مامورين يگان‌های ويژه روبرو گشت. پس از آن مردم به سمت شاه‌چراغ رفته و در آن جا با روشن كردن شمع ياد جانباختگان شيراز و ديگر نقاط ايران را گرامي داشتند. گفته مي‌شود در اين مراسم يادبود نزديك به چندين هزار نفر شركت كردند.
در تمام شب جو امنيتي بر فضاي شهر حكمفرما بود. فلكه دانشجو، ميدان علم و خيابان ملاصدرا، توسط نيروهاي امنيتي اشغال شده و اجازه توقف به افراد داده نمي‌شد.
محمدرضا رضا‌زاده استاندار فارس، تائيد كرد كه در روزهای گذشته، طي درگيري‌های مردم با نيروهای سركوبگر، ۴۴ شعبه بانك، ۱۶ مغازه و ۴ ساختمان دولتي آسيب ديده‌اند.
اصفهان: بنا به گفته يكي از كارمندان بيمارستان شريعتي در اصفهان، از آغاز درگيری‌ها و سركوب تظاهرات بيش از ۴۵ زخمی به اين بيمارستان آورده شده‌ است. تاکنون يكي از اين مبارزين به نام "حسين – الف" كه مجروح بوده، جان باخته است.
مشهد: در پي تظاهرات روز يكشنبه مردم مشهد در ميدان آزادي و بلوار سجاد و آزاد شهر نيروهای امنيتي به سوی مردم آتش گشودند كه خساراتي را به مغازه‌هاي خيابان سجاد وارد آورد.
همچنين بنا به اخبار رسيده يگان ويژه در مشهد افرادي را كه لباس سياه به تن دارند دستگير مي‌كند. تا كنون بيش از ١٨ تن دستگير شده و به زندان مركزي مشهد انتقال داده شده‌اند.
اروميه: ديروز از ساعت پنج و نيم بعدازظهر، براي گراميداشت جانباختگان اخير و ياد "ندا" مراسمي در خيابان خيام شهر اروميه برگزار شد.
کرمانشاه: در کرمانشاه حکومت نظامی برقرار است و رسما به مردم گفته شده است، از ساعت ۱۶ اجتماع بیش از ۴ نفر ممنوع می‌باشد. اکنون نیروهای مختلف انتظامی و بسیج و گارد و هنگ مرزی آماده درگیری و سرکوب مردم معترض هستند.

اخبار دانشجویی
حضور گسترده لباس شخص‌ها در خوابگاه‌های دانشگاه تهران: بنا بر اخبار رسيده، در چند روز گذشته تعداد زيادي از افراد لباس شخصي در خوابگاه‌های دانشگاه تهران حضور دارند و گاهی اقدام به بازرسي دانشجويان كرده و از آن‌ها كارت دانشجویی مي‌خواهند. دانشجويان نيز متقابلا درخواست كارت شناسائي از مزدوران مي‌كنند.
دانشگاه مازندران: بنا بر اخبار رسيده از دانشگاه مازندران، وضعيت دانشجويان زنداني هنوز نامشخص مي‌باشد. در اين ميان يكي از دانشجويان بنام "اشكان ذهابيان"‌به علت اصابت ضربه باتوم به سرش در كما بسر مي‌برد. اشكان دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد بوده و در ترم جاري به عنوان مهمان در دانشگاه مازندران تحصيل مي‌كرد. گفته مي‌شود كه يك دانشجوي ديگر كه ساعت ١٠ شب از دانشگاه خارج شده بود بر اثر ضربات وارده جان باخته است. وضعيت علي عباسي نيز كه در درگيری‌های روز سه‌شنبه مورد حمله نيروهای امنيتي قرار گرفته و مجروح شده بود، نيز كماكان نگران كننده است. نيروهاي حراست نيز با در دست داشتن عكس دانشجويان در دانشگاه پرسه زده و دانشجويان انقلابي و مبارز را دستگير كرده، در اختيار وزارت اطلاعات قرار مي‌دهند. روز گذشته نيز يك دانشجوي دختر بدين طريق دستگير شده است.
دانشگاه تربيت معلم: سجاد بازوند دانشجوي كارشناسي ارشد رشته علوم سياسي دانشگاه تربيت معلم تهران، واحد حصارك كرج از روز شنبه ٣٠ خرداد ناپديد شده است.
دانشگاه فردوسي مشهد: قرار است امروز دانشجويان دانشگاه فردوسي در يك تظاهرات اعتراضي به سوي ميدان آزادي حركت كنند.
دانشگاه همدان: دانشجويان قصد داشتند براي گرامي‌داشت ياد جانباختگان مراسمي در دانشگاه برگزار كنند،‌كه با مخالفت مسئولين دانشگاه روبرو شد. ولي دانشجويان درصدد برگزاري مراسم حتي بدون هماهنگي با دانشگاه هستند.
دانشگاه بابلسر: ۱۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه دستگیر شده و هنوز آزاد نشده‌اند. خانواده‌ها نیز علیرغم مراجعه به دادگستری و حراست دانشگاه نتوانستند از وضعیت عزیزان‌شان اطلاعی کسب کنند. به آن‌ها گفته شده است که دانشجویان به این زودی آزاد نخواهند شد.

ابراز هم دردی شاعران و نویسندگان ایران با مردم
در اعتراض به سرکوب و ضرب و شتم مردم معترض توسط رژیم جمهوری اسلامی تعدادی از شاعران و نویسندگان ایران از جمله سیمین بهبهانی و علی اشرف درویشیان و پوران فرخزاد ضمن همدردی با مردم اعلام داشته‌اند:
خون پاک ملت ایران، صدای فروخورده‌ی شاعران و نویسندگان این مرز و بوم را به فریادی رسا بدل کرد، همراه و هم‌نظر با مردمی که گشوده شدن روزنه‌ای، زخم عمیق‌شان را عیان کرده است؛ اعتراض خود را به کسانی که با نادیده گرفتن صدای مردم، عامل کشتارها، ضرب و شتم و بازداشت‌های گسترده اخیر هستند اعلام می‌کنیم، و یادآور می‌شویم که هم بغض به سوگ نشستگان و در بندشدگان رخداد های اخیر به سوگ نشسته‌ایم و هوادار عدالت و آرامشی هستیم که تنها با احقاق حقوق ملت ایران برقرار می‌شود.

در سفارت ایتالیا در تهران به روی زخمی‌های گشوده شد
وزارت امور خارجه‌ی ایتالیا دوشنبه (اول تیر) اعلام کرد، از سفارت‌خانه‌ی خود در تهران خواسته است که به مجروحان ناآرامی‌های اخیر کمک‌های پزشکی ارائه دهد. رم همچنین اشاره کرد این حرکت بی‌سابقه پس از هماهنگی با سایر کشورهای اروپایی صورت گرفته است. دولت سوئد پیش از این خواستار اقدامی جمعی از سوی کشورهای اروپایی برای بررسی نحوه‌ی کمک‌رسانی به تظاهرکنندگان ایرانی شده بود. در بیانیه‌ وزارت امور خارجه‌ ایتالیا آمده است که سفارت‌خانه‌ی این کشور آماده‌ی عرضه‌ی کمک‌های پزشکی به مجروحان است، هرچند که بهترین مکان برای دریافت چنین کمک‌هایی در درجه‌ی نخست بیمارستان‌ها هستند.
رسانه‌های بین‌المللی: شرایط خطرناک و مردمی شجاع
تلویزیون جهانى بى بی سی عصر دیروز به وقت تهران در گزارشی گفت ميدان هفت تير مملو از جمعيت است، نیروهای زيادى با تجهیزات کامل برای متفرق کردن تظاهرکنندگان حضور دارند و به ميان جمعيت گاز اشک‌آور پرتاب کرده و شليک هوايى مى‌کنند. به ما گفتند شرايط خطرناكى در آنجا حاکم است، ولى مردم هنوز در خيابان‌ها هستند.

یک هزار زندانی فقط در اوین
دفتر دادستانی تهران اعلام کرده است که در ناآرامی‌های روز شنبه دست‌کم ۴۵۷ نفر را بازداشت کرده است. این در حالی است که لس آنجلس تایمز نوشت: به گزارش یک منبع در زندان اوین، فقط حدود یک‌هزار نفر از تظاهرکنندگان به زندان اوین آورده شده‌اند.

گزارشی از دستگیری‌ها
طی ده روز اخیر حداقل ۸۰۰ نفر از فعالان سیاسی، اجتماعی، حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و شهروندان دیگر بازداشت شده‌اند.
بنا به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها در حال حاضر ۲۰ عضو نهضت آزادی، ۱۸ عضو جبهه مشارکت، شش عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و چهار عضو حزب کارگزاران در زندان هستند. گزارش‌ها همچنان حکایت از بازداشت شش فعال ملی- مذهبی و سه فعال حقوق بشر دارد.
حداقل ۲۰ نفر از اعضای ستاد میرحسین موسوی و مهدی کروبی طی ده روز اخیر دستگیر شده‌اند و در حال حاضر دست کم ۱۷ روزنامه‌نگار که طی حوادث اخیر بازداشت شده‌اند نیز در زندان به سر می‌برند. این گزارش‌ها همچنین بازداشت ۱۱۴ فعال سیاسی در تبریز، قزوین و دیگر شهرها را تأئید می‌کند.

تقاضای هزاران ایرانی از دادگاه لاهه
دیکتاتور ایران را محاکمه کنید!
هزاران کاربر اینترنتی در ایران با امضای متنی خطاب به دادگاه لاهه از دادستان این دادگاه خواسته‌اند، علی خامنه‌ای رهبر مطلق العنان حکومت ایران را به دلیل جنایات بیشمار خود محاکمه کند. این متن برای امضا روی اینترنت قرار دارد. متن تقاضانامه چنین است:
دادستان محترم دادگاه کیفری بین المللی لاهه
از آنجا که بر اساس قانون اساسی رژیم اسلامی حاکم بر ایران، علی خامنه‌ای رهبر این رژیم به عنوان "ولایت مطلقه فقیه" اختیارات نامحدود دارد و احکام او لازم الاجراست، هیچ نیرویی توان مقابله با خواست او را در این کشور ندارد. بر این پایه، علی خامنه‌ای به عنوان یک رهبر خودکامه، بی اعتنا به جان و مال و ناموس مردم ایران، دیوانه‌وار بر این کشور فرمان می‌راند و به یاری ایادی سرکوبگر خود روز به روز بر شمار شکنجه‌دیدگان و کشته‌شدگان این سرزمین می‌افزاید. او دیکتاتوری است که با سیاست‌های نادرست و سرکوب هر صدای مخالف خود، کشور ما را در آستانه ویرانی کامل قرار داده است.
این خفقان و سرکوب‌های وحشیانه موجب شده که فریاد گروه‌های معترض اعم از کارگران، معلمان، دانشجویان، نویسندگان و وبلاگ نویسان راه به جایی نبرد و هر روز بر شمار شکنجه شدگان و اعدامیان در زندان‌ها که تنها به دلیل اختلاف عقیده و مخالفت با مشی و عملکرد مسئولان این رژیم بازداشت شده و در زندان به سر می‌برند، افزوده گردد. از این رو ما امضاکنندگان زیر، با توجه به حکمی که آن دادگاه محترم در باره "عمر البشیر" رهبر جنایتکار سودان صادر کرده است، خواهان رسیدگی به جنایات علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و صدور حکم مقتضی برای وی هستیم.

سازمان گزارشگران بدون مرز از اخراج خبرنگاران خارجی از ایران ابراز نگرانی کرد

ژان فرانسوا ژولیار، دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز، می‌گوید نگران آن است که جمهوری اسلامی به زودی تمامی گزارشگران و خبرنگاران خارجی را مجبور به ترک ایران کند. آقای ژولیار روز دوشنبه گفت ظاهراً دولت ایران آماده اخراج تمامی خبرنگاران خارجی از ایران ظرف چند روز آینده است. دبیر اول این گروه بین‌المللی مدافع حقوق خبرنگاران همچنین گفت: :به زودی هیچ کس نخواهد بود که بتواند به ما بگوید در ایران چه می گذرد." او گفت تا روز دوشنبه ۳۴ خبرنگار در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.
طی هفته گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و بروز تظاهرات اعتراض‌آمیز مردمی، به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز بسیاری از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان ایرانی بازداشت شدند. به گفته این سازمان ایران اکنون در کنار چین بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران است.

گزارش نخستین روز اعتصاب غذا و تحصن اعتراضی در پاریس
"کارزار اعتراض به سرکوب و کشتار اخیر ایران و دفاع از کارگران و فعالان زندانی در اول ماه مه – پاریس" در مقر بخش یازدهم حزب کمونیست فرانسه از ساعت ده صبح روز، سی‌ام خرداد ماه، آغاز گردید.
در نخستین ساعات آغاز این در پاریس ، نمایندگان "حزب کمونیست" و "حزب نوین ضد سرمایه‌داری" با حضور خود در محل، پشتیبانی خود از مبارزات اخیر مردم و جنبش کارگری ایران و نیز حمایت خود از هدف‌های این آکسیون را اعلام نمودند.
خبرنگار "رادیو فرانس" بعدازظهر امروز در محل حضور یافت و بطور مفصل در مورد مبارزات جاری مردم ایران، مبارزات طبقه کارگر ایران و هدف‌های این کارزار با سه تن از سخنگویان آکسیون به گفتگو پرداخت شود.
در همین نشست تصمیم گرفته شد که در روز چهارشنبه ۲۴ ژوئن، به دعوت این کمیته، در دفاع از مبارزات مردم ایران، مقابل دانشگاه سوربن پاریس تظاهرات عمومی برگزار شود.
حزب کمونيست فرانسه، نگراني عميق از احتمال سرکوب وسيع و خشن در ایران را بیان می‌دارد
حزب کمونيست فرانسه بار ديگر پشتيباني کامل و همبستگي خود را با ايرانياني که در شهرهای مختلف برای دمکراسی تظاهرات مي‌کنند، اعلام می‌کند.
سي سال پس از يک حکومت ديکتاتوری جنايتکار، آيت‌الله‌ها شاهد اعتراضات وسيع مردمي هستند که با عزمي راسخ خواست‌شان را براي آزادی، آشکارا بيان می‌کنند. حتي رهبران مذهبي هم خود را از رژيم جدا مي‌کنند.
با توجه به اخطار ولايت فقيه، علي خامنه‌ای و وزير کشور که دستور پايان تظاهرات را داده و تهديد ات وی، هوشياری بسيار لازم است. نگراني عميق از احتمال سرکوب وسيع و خشن وجود دارد. حزب کمونيست فرانسه در کنار همه نيروهای دمکرات و پيشرو ايراني قرار داشته و خواهد داشت.

تظاهرات در انگلیس
به حمايت از مبارزات مردم ايران روز چهارشنبه از ساعت ۶ تا ٩ شب در ميدان پيكادلي شهر لندن تظاهراتی برگزار خواهد شد. هم‌چنین چند اتحادیه کارگری نیز اعلام‌ کرده‌اند که روز جمعه از ساعت ١٢ تا ٢ بعد از ظهر جلوي سفارت ايران تجمعی برگزار خواهد شد.

اخبار تلفني: گزارشی از روز یکشنبه
در درگيری‌های روز يكشنبه در تهران، خيابان قصردشت، مردم درب خانه‌ها را باز گذاشته بودند كه مردم فراري بتوانند در آنجا پناه بگيرند. متاسفانه در يكي از اين خانه‌ها آخرين نفر درب را نمي‌بندد. پس از آن اوباشان لباس شخصي و بسيجي وارد خانه شده و تمام پنجره‌هاي چهار طبقه را شكسته، و پس از مضروب كردن افراد در آن، دو تن از مبارزين را كه در خانه پناه گرفته بودند، به حدی می‌زنند که بیهوش شوند و سپس آن‌ها را با خود مي‌برند.
ديروز نزديك غروب سه راه آذري در جنوب تهران شاهد زد و خوردهاي پراكنده بين تظاهركنندگان و نيروهای يگان ويژه و نيروهاي بسيج بود. تعدادي از مردم مجروح شده و چندين نفر دستگير شدند.

مصاحبه نامزد "ندا" با بي بي سي: ندا طرفدار هیچ یک از کاندیدها نبود
كاسپين ماكان، نامزد ندا آقا سلطان روز دوشنبه در گفت و گو با بخش فارسي بي بي سي با اشاره به اين كه ندا بهمن‌ماه امسال ٢٧ ساله مي‌شد، گفت: "هدف ندا موسوي يا احمدي‌نژاد نبود، هدفش وطنش بود و برايش اهميت داشت كه در اين راه قدم بردارد. بارها اشاره كرده بود كه حتا اگر جانش را از دست بدهد و گلوله به قلبش خورد، در همين راه قدم برخواهد داشت. ندا با سن كمش درس بزرگي به خيلي‌ها داد... بر اساس تصاويري كه مردم ارسال كرده‌اند، احتمالا نيروهاي لباس شخصي و بسيجي در تيراندازي با نشانه‌گيري به قلبش مي‌زنند. چند دقيقه بيشتر طول نكشيد، بيمارستان شريعتي نزديك بود، حاضران سعي مي‌كنند ندا را با اتومبيل به اورژانس ببرند اما قبل از انتقال به بيمارستان او در دست استاد موسيقي‌اش جان مي‌دهد. جسدش را ديروز با زحمت زياد توانستيم تحويل بگيريم. البته جسد در پزشكي قانوني تهران نبود، در خارج از تهران بود. مسئولان پزشك قانوني خواستند كه بخش‌هایی از بدنش از جمله قسمتي از استخوان رانش را بگيرند، پزشكي قانوني نگفت براي چه كسي اعضا را مي‌خواهد استفاده كند، هيچ توضيحي در اين زمينه داده نشد. خانواده موافقت كرد براي اين كه زودتر جسد را تحويل بگيرند. جسد را در قطعه‌ای از بهشت زهرا يك شنبه هنگام عصر دفن كرديم، البته كسان ديگري هم كه در درگيري‌ها كشته شده بودند را هم آنجا آورده بودند، انگار منطقه از پيش براي اين افراد تعيين شده بود... دوشنبه ساعت دو و نيم قرار بود در مسجدي در خيابان شريعتي بالاتر از سيدخندان مراسمي داشته باشيم، اما بسيجيان و مسئولان مسجد اجازه برگزاري ندادند... من توي بعضي از سايت‌ها مي‌گشتم از جمله "آي ريپورت"، عكسي از يك دختر خانمي با علامت‌های سبز در تظاهرات قبل از اين درگيری در تظاهرات آرام گذاشته بودند و گفته بودند كه عكس ندا قبل از درگيري است، در حالي كه اين تصوير ربطي به ندا ندارد. آن دختر عكس آقای موسوی را در دست دارد، به نوعي به نظر مي‌رسد طرفداران آقای موسوی ندا را به او ربط داده‌اند. اما اين طوري نيست. ندا فوق‌العاده به من نزديك بود، ندا هرگز طرفدار هيچ يك از اين دو گروه نبود، ندا خواهان آزادی بود، آزادی برای همه."‌

اعتصاب، اعتصاب، سلاح پیکار ماست
مرگ بر جمهوری اسلامی
کار، نان، آزادی، حکومت شورایی

Keine Kommentare: