Mittwoch, 24. Juni 2009


ویژه نامه خبری شماره ۱۴ سازمان فدائیان (اقلیت) ۲ تیر ۱۳۸۸

اخبار شهرها
تهران: اعتراضات گسترده‌ی مردم تهران امروز از بعدازظهر در حوالی میدان بهارستان آغاز شد. از خیابان‌های اطراف مانند ۱۵ خرداد، توپخانه، سرچشمه و امین انبوه جمعیت به سوی میدان بهارستان حرکت کردند.
این حرکت به رغم تدابیر امنیتی شدید و خشونت وحشیانه‌ی مزدوران بسیج و یگان‌های ویژه و نیز نیروهای انتظامی صورت می‌گیرد. به کارگیری ماشین‌های آب پاش، گاز اشک‌آور و ضرب و شتم مردم بی‌دفاع از اقدامات سرکوبگرانه‌ی رژیم است. همچنین از این منطقه صدای گلوله نیز به گوش می‌رسید. مقابله و اقدامات دفاعی مردم به ویژه در خیابان‌های امین و سرچشمه حماسه‌گونه بود. آمار تقریبی مجروحین و کشته‌شدگان احتمالی هنوز نامعلوم است.
امروز در محدوده خيابان شريعتي، بسيج به خانه‌هایی كه شب‌ها از آن‌جا شعار داده مي‌شود، رفته و ساكنين خانه‌ها را تهديد كرده است كه در صورت تكرار آن به اين منازل حمله خواهد كرد. همچنين نیروهای بسیج، روشن كردن شمع را كه هم اكنون چندين شب است به احترام و يادبود جانباختگان در پشت‌بام‌ها انجام مي‌گيرد، بسيج شديداً ممنوع كرده‌اند.
شیراز: بنا به اخبار رسیده، در شیراز شبه حکومت نظامی برقرار است و نیروهای امنیتی اطراف دانشگاه، میدان ارم و میدان دانشجو و محدوده‌ی صدا و سیما را به شدت تحت کنترل دارند. قرار بود امروز، سه‌شنبه ۲ تیر، حدود ساعت ۱۷ بعد از ظهر مردم در شاهچراغ متحصن شوند. هنوز اخبار دیگری در این رابطه نرسیده است.
زنجان: به گزارش دريافتي، در زنجان حكومت نظامي برقرار كرده‌اند. خيابان‌ها خالي از جمعيت است و نيروهاي امنيتي در همه ميدان‌ها و خيابان‌های مهم مستقر شده‌اند. چهار راه سعدی به انقلاب و بلوار كه هميشه پر از جمعيت بود خالي بود ولي تعداد زيادی مامور در اين ميدان‌ها و ساير نقاط مستقر شده و شهر را تحت كنترل نظامي دارند. ماشين‌های انتظامي كنار خيابان‌ها پارك كرده و نيروهای انتظامي نيز سه چهار نفري با باتوم و... ايستاده‌اند، هر گاه سه چهار نفر دور هم جمع شوند آن‌ها را پراكنده مي‌كنند.
اهواز: نیروهای سرکوبگر در این شهر با برقرار کردن حالت حکومت نظامی مانع از برپایی مراسم بزرگداشت ندا آقاسلطان شدند. نیروهای امنیتی تجمع مردم را سرکوب کرده و با خشونت موجب متفرق شدن آنان شدند.
مشهد: دادستان عمومي مشهد گفت كه در "اغتشاشات" اخير مشهد در مجموع سه بازداشتي داريم كه يكي از آن‌ها امروز يا فردا آزاد مي‌شود. وی در ادامه اقرار كرد كه طي روزهاي اخير در مشهد تعداد زيادي بازداشت شده‌اند. وی گفت: همچنين افرادی كه در روزهای گذشته در ميدان آزادی و ديگر مكان‌های شهر بازداشت شدند، همگي آزاد شده‌اند. در رابطه با مبارزيني كه طي چند روز گذشته ربوده شده و به نقاط نامعلومي منتقل شده‌اند، هيچ صحبتي نكرد.
بنا به اخبار رسيده يك هفته پيش، هاشم خواستار فعال سياسي و عضو انجمن صنفي معلمان در پارك ملت شهر مشهد توسط افراد لباس شخصي دستگير شده و تا به امروز هيچ اطلاعي از او در دست نيست. پيگيری و مراجعه خانواده‌ وی نيز به ارگان‌های سركوب هيچ نتيجه‌ای نداشته است.
اعتصاب در کردستان
کردستان آرام است، اما کردها ساکت ننشسته‌اند. هزینه تظاهرات در فضای امنیتی و سیاسی شهرهای کردنشین بالاست. آنان تصمیم گرفته بودند در سالروز ترور قاسملو و در اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات و همبستگی با مردم تهران، بازارها و مغازه‌ها را ببندند. به همین دلیل حدود ۴۰ درصد از مغازه‌ها و پاساژهای سنندج روز سه‌شنبه بسته بودند.
به گزارش دیده‌بان حقوق بشر کردستان، در روز چهارشنبه، بیستم خردادماه، ۱۵ نفر از فعالان کرد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه گردیدند.
روز گذشته براي چندمين بار افشين نديمي فعال كارگري و عضو كميته هماهنگي برای كمك به ايجاد تشكل‌هاي كارگری، توسط اداره اطلاعات فراخوانده شده است. وی همچنين در جريان بازجویی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. همچنين به وی گفته شده كه تا اطلاع ثانوی حق خروج از استان كردستان را ندارد.
تمهیدات رژیم برای سرکوب هر چه بیش‌تر
از ديروز اکثر شبكه‌های دولتي ايران زيرنويس می‌‌كنند كه تصاویر و عکس‌های "اغتشاش‌گران" برای آن‌ها ارسال شود.
طی روزهای گذشته رژیم با دست زدن به تبلیغات گسترده و دروغین برای اعدام جوانان دستگیر شده در حال زمینه‌سازی است و حتا صحبت از تشکیل دادگاه‌های ویژه است.
اخبار دانشجویی
دانشگاه مازندران: در حالی که یازده دانشجوی دانشگاه مازندران در بازداشت به سر می‌برند، دو دانشجوی دختر این دانشگاه به نام‌های مرجان فیاضی و سوگند علیخواه نیز بازداشت شدند. همزمان، ۴۰ دانشجو نیز از ورود به دانشگاه منع گردیده‌اند. دستگيری اين دو دختر دانشجو توسط حراست دانشگاه انجام گرفته است، كه در اين روزها با عكس دانشجويان مبارز در محوطه دانشگاه، پرسه مي‌زنند. و دانشجوياني را كه شناسایی كرده‌اند به وزارت اطلاعات تحويل مي‌دهند.
دانشگاه اميركبير: علي باقری دانشجوی رشته مكانيك دانشگاه اميركبير، روز گذشته در حوالي ميدان هفت تير مجددا دستگير و به مكان نامعلومي برده شد. نامبرده قبلا نيز در جريان خاكسپاری ‌جانباختگان دستگير شده بود.
دانشگاه فردوسی: اشکان ذهابیان، دانشجوی این دانشگاه که در اثر ضربات چماقداران انصار حزب‌الله به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود، هنوز پس از گذشت ۵ روز در حالت کما به سر می‌برد. وی در جریان حمله‌ی این عوامل مزدور رژیم به دانشگاه مازندران که طی آن ۱۵۰ دانشجو مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، مجروح شد.
دستگیری و بازنشستگی اجباری ورزشکاران
پس از دستگیری محسن صفایی فراهانی، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، دیروز سایت دولتی ایران از بازنشستگی چهار ورزشکار ممتاز تیم ملی ایران خبر داد. بر اساس خبر این روزنامه، اسامی چهار ستاره تیم ملی ایران بدین قرار است:
علی کریمی ۳۱ ساله، مهدی مهدوی‌کیا ۳۲ ساله، حسین کعبی ۲۴ ساله و وحید هاشمیان ۳۳ ساله.
بعد از آنکه شش بازیکن تیم ملی ایران – مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، جواد نکونام، حسین کعبی، مسعود شجاعی و محمد نصرتی – در مسابقه با تیم ملی کره جنوبی با مچ‌بند سبز به ورزشگاه جام جهانی سئول پای گذاشتند، حمله به چهره‌های ورزشی ایران آغاز شد.
دستگيری پناهندگان به سفارت ايتاليا
عده‌ای از مردم كه روز گذشته در جريان تظاهرات به سفارت ايتاليا در خيابان جردن پناه برده‌ بودند، به محض خروج از سفارت توسط ماموران انتظامي دستگير شده و به محل نامعلومي برده شدند. گفته می‌شود هنوز عده‌ای داخل سفارت مي‌باشند.
اسامی برخی از دستگیرشدگان
فعالین دموکراسی و حقوق بشر در ایران در روز دوم تیر اطلاعیه‌ای منتشر کردند که در آن نام برخی از دستگیرشدگان آمده است. این بخش از اطلاعیه بدین شرح است:
بنابه گزارشات رسیده از تهران، نیروهای سرکوبگر در طی روزهای اخیر با یورش به تظاهرات مردم در نقاط مختلف تهران علاوه بر اینکه تعداد زیادی از مردم را به قتل رساندند و یا این که زخمی نمودند، همچنین تعداد بی‌شماری از مردم را دستگیر و به نقاط مختلف منتقل کردند.
طی اعتراضات گسترده مردم تهران در نقاط مختلف که بایورش‌های وحشیانه مواجه بودند و تا به حال تعداد زیادی از مردم کشته و زخمی شده‌اند وهمچنین تعداد بیشماری دستگیر و به نقاط مختلف انتقال داده شدند.
جوانانی که در روزهای اخیر در اعتراضات گسترده شرکت کرده بودند و مورد یورش نیروهای یگان ویژه، سپاه پاسداران و لباس شخصی‌ها قرار گرفته‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها دستگیر شدند.
اسامی تعداد از دستگیرشدگان روزهای اخیر به قرار زیر می‌باشد:
۱ - شروين بيگلری ۲۱ ساله روز دوشنبه ۲۵ خرداد در انقلاب دستگير و به اوين منتقل شده است.
۲- جلال منيری ۲۸ ساله يكشنبه ۳۱ خرداد در خيابان جيحون دستگير محل نگهداری وی نامشخص است.۳ - محمد حسين بهمني ۲۰ ساله شنبه ۳۰ خرداد مقابل در خيابان توحيد دستگير به اوين منتقل شده است. ۴- سعيد عباس زاده ۲۴ ساله شنبه ۳۰ خرداد مقابل وزارت كار در خيابان آزادی دستگير و به كهريزك منتقل شده است. ۵ - عباس علم ۳۶ ساله يكشنبه ۳۱ خرداد در ستارخان دستگير محل نگهداری وی نامشخص است.
۶‌- محمد مختاری ۲۵ ساله شنبه ۳۰ خرداد در ميدان جمهوری دستگير محل نگهداری وی نامشخص است.
۷ - طه عظيمي شنبه ۳۰ خرداد در يادگار امام دستگير محل نگهداری وی نامشخص است.
۸ - صمد بيگي ۲۸ ساله يكشنبه ۳۱ خرداد در خيابان آذری دستگير محل نگهداری وی نامشخص است.
۹ - امير حجازی ۲۳ ساله دوشنبه ۱ تير در خيابان كريم خان دستگير محل نگهداری وی نامشخص است.
۱۰ - احسان نويدی ۲۷ ساله سه‌شنبه ۳۶ خرداد در خيابان آزادی دستگير به اوين منتقل شده است.
۱۱ - يونس دهقان‌منش ۳۲ ساله چهارشنبه ۲۷ خرداد در اميرآباد دستگير به قزل حصار منتقل شده است.
۱۲ – جيد نعمتي ۲۴ ساله دوشنبه ۲۵ خرداد انقلاب دستگير به اوين منتقل شده است.
۱۳ - علي خلج ۲۴ ساله دوشنبه ۱ تير در ميدان هفت تير دستگيرشده محل نگهداری وی نامشخص است.
۱۴ - شايان منصوری ۲۲ ساله شنبه ۳۰ خرداد در تقاطع شادمان دستگير محل نگهداری وی قزل حصار
زندان کهریزک که از مخوف‌ترین زندان‌های ایران است و زندانیان با شکنجه‌های وحشیانه جسمی و روحی و همچنین تحقیرهای غیر انسانی مواجه هستند شدت شکنجه‌های به حدی است که تعدادی در این زندان جان باختند. کسانی که از این زندان به زندان‌های دیگر منتقل شدند شاهد این بودند که پاسدار رادن همراه با تعدادی از همراهانش آخر هفته به این زندان می‌روند و زندانیان بی دفاع را تحت شکنجه قرار می‌دهند. این زندان بیشتر به اردوگاه مرگ شباهت دارد تا زندان.
دبیر کل سازمان ملل نسبت به سرکوب مردم در ایران اظهار نارضایتی کرد
به نقل از بیانیه‌ای که توسط دفتر مطبوعاتی دبیر کل سازمان ملل منتشر شد، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، از سرکوب ودستگیری معترضان اظهار نارضایتی کرده و از مقامات ایران خواهان رعایت عدم خشونت با معترضین شد. او همچنین به رعایت احترم به حقوق قانونی تظاهرات‌کنندگان تاکید نمود.
جمهوری اسلامی، زندان بزرگ روزنامه‌نگاران
جمهورى اسلامی ایران، با بازداشت تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی، از طرف روزنامه‌نگاران جهان و منابع حقوق بشر، زندان بزرگ روزنامه‌نگاران نامیده شده است.
لغو برنامه ارکستر موسیقی ملی به دلیل عدم شرایط مناسب
اولین کنسرت ارکستر موسیقی ملی که قرار بود، از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ خرداد اجرا شود، لغو گردید و اجرای آن تا ایجاد شرایط مطلوب به تعویق افتاد.
هفته‌ی گذشته کیوان ساکت، سولیست تار ارکستر انصراف خود را از شرکت در این اجرا رسما اعلام کرده و پیش از آن ذکر کرده بود که شرایط موجود مناسب اجرای موسیقی نیست. وی سازنده‌ی یازده قطعه از برنامه‌ی سه روزه‌ای بود که تدارک دیده شده بود.
احضار سفیر جمهوری اسلامی توسط فرانسه
دولت فرانسه سفیر جمهوری اسلامی در پاریس را برای دومین بار طی هشت روز گذشته احضار کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام ارشد وزارت خارجه آن کشور روز سه‌شنبه با احضار سفیر جمهوری اسلامی در پاریس از تحولات ایران ابراز نگرانی بسیار کرده و بر محکومیت سرکوب خشن اعتراضات تاکید کرده است.
كاركنان روزنامه و سايت خبری موسوي دستگير شدند
در گزارشی آمده است که منابع نزديك به ستاد ميرحسين موسوي نامزد معترض به نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران، مي‌گويند كه نيروهاي امنيتي دوشنبه شب اول تير، با ورود به دفتر سايت "كلمه" و روزنامه "كلمه سبز"، "همه كاركنان را با خود برده‌اند."
از عده دقيق افراد دستگيرشده اطلاعي در دست نيست، اما بر اساس گزارش‌ها، عليرضا بهشتي شيرازی، سردبير روزنامه كلمه سبز، و پسر او كه برای ديدنش به محل اين روزنامه رفته بود و همه اعضای حاضر تحريريه و كاركنان فني دستگير شده‌اند.
بدرالسادات مفيدی، دبير انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران به بخش فارسي بي‌بي‌سي گفت پس از اعلام نتايج انتخابات، مسئولان با حضور در محل چاپخانه روزنامه كلمه سبز خواستار توقف انتشار اين روزنامه شده بودند اما با توجه به اين كه گردانندگان روزنامه حكم توقف انتشار كلمه سبز را غير قانوني می‌دانستند با انجام هماهنگي و دعوت از كاركنان، در صدد انتشار روزنامه برای سه‌شنبه دوم تير -امروز- بودند.
به گفته دبير انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، جمعي از لباس شخصي‌های هاي ابتدا درصدد ورود به دفتر روزنامه برآمدند اما با مقاومت كاركنان روزنامه لباس شخصي‌ها ساعاتي بعد با حكم دادستاني وارد شدند و همه كاركنان اعم از روزنامه‌نگاران و كارمندان بخش فنی و سردبير روزنامه را با خود بردند.
ايران و بريتانيا ديپلمات‌های يكديگر را اخراج مي‌كنند
دولت بريتانيا دو ديپلمات ايراني را از اين كشور اخراج كرده است.
گوردون براون، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه دوم تير (۲۳ ژوئن) گفت كه اين اقدام پاسخي است به اخراج دو ديپلمات بريتانيايي از ايران.
دولت بريتانيا نيز در واكنش به اين اقدام به سفارت ايران در لندن اطلاع داد كه دو ديپلمات ايراني را از اين كشور اخراج مي‌كند. اما خبرگزاری‌های ايران به نقل از يك نماينده مجلس اين كشور خبر داده‌اند كه سفير ايران در بريتانيا برای مشورت به ايران فرا خوانده شده است.

اعتصاب، اعتصاب، سلاح پیکار ماست
مرگ بر جمهوری اسلامی
کار، نان، آزادی، حکومت شورایی

Keine Kommentare: