Samstag, 18. Juli 2009


ویژه نامه خبری شماره ۴۶ سازمان فدائیان (اقلیت) ۲۶ تیر ۱۳۸۸

آدرس اینترنتی سایت خبرنامه: http://72.41.178.79/
مقاومت، پاسخ مردم در برابر گاز اشک‌آور، باتوم و شلیک تیر در روز جمعه
در روز جمعه صدها هزار نفر از مردم معترض در تهران همزمان با برگزاری نماز جمعه در دانشگاه‌های تهران و خیابان‌های اطراف به تظاهرات پرداختند. به گفته‌ی برخی از رسانه‌ها تعداد مردم در تظاهرات اعتراضی به دو میلیون نفر می‌رسید. حضور مردم در نماز جمعه‌ی امروز تهران تنها حضوری سیاسی برای اعتراض به دولت جمهوری اسلامی بود. به ویژه پوشش زنان و مختلط بودن زنان و مردان از مواردی بود که اصولا با سنت‌های مرسوم حزب‌اللهی‌ها در نماز جمعه در تضادی آشکار قرار داشت. بسیاری از مردم نیز به دانشگاه تهران نرفته و در خیابان‌های اطراف گرد آمدند. به گفته‌ی شاهدان عینی، تعداد کسانی که در خیابان‌های اطراف جمع شده و حاضر به نماز خواندن پشت سر هاشمی نبودند، بسیار بیشتر از جمعیتی بود که برای نماز خواندن رفته بودند. حتی مردم در حوالی دانشگاه پس از این که هاشمی گفت شعار ندهند، او را هو کردند و شروع به شعار دادن بیشتر کردند. شعارهایی از قبیل: "مرگ بر روسیه"، "روسیه حیا کن، کشورمو رها کن"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و "مرگ بر دیکتاتور" و نیز شعارهای دیگری بر ضد احمدی‌نژاد و دولت او از سوی جمعیت به طور خودجوش داده می‌شد. از سوی جمعی از مردم پرچم روسیه به دلیل حمایت‌هایش از جمهوری اسلامی آتش زده شد.
تا ساعاتی پس از پایان سخنرانی رفسنجانی، مردم همچنان در خیابان‌ها حضور داشتند. پرتاب گاز اشک آور و حمله‌ی ماموران امنیتی به مردم با باطوم و شلیک تیرهای هوایی صحنه‌هایی بودند که شاهدان زیادی از آن‌ها خبر دادند و فیلم‌هایی نیز در این رابطه در یوتیوپ و تویتر و دیگر رسانه‌ها منتشر شد. اخباری نیز درباره‌ی شلیک به سوی مردم در خیابان انقلاب از سوی پلیس، بسیج و گارد ضد شورش در ساعت ۳٠ : ۱۵ داده شد. سپس مردم در دسته‌های گوناگون در خیابان‌ها به راه افتادند. طبق گزارشات رسیده بیش از هزار نفر در مقابل وزارت کشور در اعتراض به سرکوب و دستگیری‌ها صورت گرفت. گروه دیگری به سوی صدا و سیما دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی به راه افتادند. در خیابان جمالزاده در ساعت ۱۵ : ۱۶ دقیقه از حضور تعداد زیادی سرباز خبر داده شد که با اتوبوس به محل آورده شده بودند. تظاهرات پراکنده که بعضا به درگیری به نیروهای امنیتی انجامید تا ساعت‌ها بعد ادامه داشت.

زنان، هدف حمله‌ی نیروهای امنیتی در خیابان‌های حوالی دانشگاه تهران در روز جمعه
بخشی از گزارش فعالین حقوق بشر در مورد حمله به مردم و به ویژه به زنان در حوالی دانشگاه تهران در روز جمعه:
سخنراني هاشمي كه شروع شد مردمي كه درداخل و بيرون دانشگاه بودند شعار مرگ بر ديكتاتور را سر دادند كه هاشمي اعلام كرد به خاطر نمازگزاران نشسته در خيابان هاي اطراف و مسائل امنيتي شعار ندهيد و اين‌جا هستم تا حرف دل شما را بزنم مردم داخل دانشگاه تا حدي آرام شدند اما مردم در بيرون دانشگاه او را هو كردند وبه دادن شعارهاي خود ادامه دادند شعارهايي چون مرگ بر ديكتاتور، الله اكبر، مرگ بر خامنه‌اي، برادر شهيدم رأيتو پس مي‌گيرم، مي‌كشم مي كشم آن كه برادرم كشت را فرياد مي‌زدند. ساعت ۴٠ : ۱۳، ۳ گاز اشك‌آور در خيابان۱۶ آذر شليك شد. كه صدای شعار الله اكبر و مرگ بر ديكتاتور بالا رفت. زماني كه رفسنجاني در مورد كشتارهای چين صحبت كرد مردم شروع كردند به سر دادن شعار مرگ بر چين و مرگ بر ديكتاتور و زماني كه در مورد انقلاب و برگرداندن اعتماد مردم به نظام و حكومت و انقلاب صحبت كرد اعتراضات مردم شدت گرفت و مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر ديكتاتور را سر دادند. موقع نماز مردم در خيابان‌های اطراف شعار مي دادند و خواندن نماز به اقامت رفسنجاني را قبول نداشتند بعد از نماز اكثر مردم با دادن فحش و بد و بيراه به رفسنجاني از دانشگاه خارج شدند و به جمعيت بيرون پيوستند و همگي در حالي كه دست‌ها را به نشانه پيروزي بالا برده بودند شعار زنداني سياسي آزاد بايد گردد، مي‌كشم مي‌كشم آن كه برادرم كشت، برادر شهيدم رأيتو پس مي‌گيرم، مرگ بر ديكتاتور، مرگ بر خامنه‌ای، نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم، مرگ بر چين، مرگ بر روسيه سر مي‌دادند. ساعت ۳٠ : ۱۴ لباس شخصي‌ها شروع به حمله به سمت مردم كردند در حالي كه باتوم به دست داشتند و كلت به كمر بسته بودند با باتوم به جان مردم به خصوص زنان و دختران افتادند و بيشتر به سر و صورت مي‌زدند در عرض ۱۵ دقيقه۱۳ نفر را كه ۷ نفر زن بودند از ناحيه بيني و سر مجروح كردند. لباس شخصي ها به صورت جمعي سوار بر موتوراز جلو و عقب به جمعيت حمله مي‌كردند و مردم با دادن شعار نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم، همديگر را به ايستادگي در برابر حمله آن‌ها دعوت مي كردند. در خيابان ولي عصر مردم ۳ موتور نيروهای گارد را به آتش كشيدند.

هفت عکاس خبری در زندان
گزارشگران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از بازداشت وسیع گزارشگران تصویری در روزهای اخیر اعلام کردند و گفتند دست کم هفت گزارشگر مطبوعات داخلی و همکاران رسانه‌های خارجی از جمله سعید موحدی گزارشگر فرانسوی ایرانی تبار در زندان بسر می‌برند.
پس از اخراج خبرنگاران خارجی از ایران، از تاریخ ۲۳ خرداد دست‌کم هفت خبرنگار عکاس بازداشت شده‌اند. مهدی زابلی خبرنگار روزنامه همشهری در ۳٠ خرداد و همکارانش توحید بیگی، مجید سعیدی، ساتیار امامی، مرجان عبدالهیان و کورش جوان در تاریخ ۱۸ تیر بازداشت شده‌اند.
از سوی دیگر، طی یک ماه اعتراضات خیابانی، حداقل ۵ عکاس خبری در ایران مجروح شده‌اند. از جمله حامد بدیعی و کیان امان که به هنگام انجام وظیفه خود مورد حمله قرار گرفته و با ضربات چاقو مجروح شده‌اند. بنا بر گزارشاتی که به دست ما رسیده است تعداد مجروح شدگان بیشتر از این تعداد است، بسیاری از وحشت دستگیری به بیمارستان‌ها مراجعه نکرده‌اند.
اسامی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران دستگیر شده از تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ به این شرح می‌باشد: عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، سمیه توحیدلو، شیوا نظر آهاری، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مجتبا تهرانی، مازیار بهاری، اسماعیل حق‌پرست، مهدی زابلی، فریبرز سروش، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، محمدرضا یزدان پناه، کاوه مظفری، توحید بیگی، مجید سعیدی، ساتیار امامی، هنگامه شهیدی، سمیه نصرتی، سعيد متين‌پور، مرجان عبدالهیان و کورش جوان، سعید موحدی.

عزای عمومی در ارمنستان و فیلم کمدی عروس فراری در سیمای جمهوری اسلامی
در روز کشته شدن ۱۶۸ سرنشین هواپیمای توپولوف در ارمنستان عزای عمومی اعلام شد. این در حالی بود که سیمای جمهوری اسلامی به مناسبت تولد نامیمون خامنه‌ای فیلم کمدی عروس فراری را پخش کرد و حاضر به تغییر برنامه‌های خود در این روز نشد. در این سانحه‌ از ۱۵۷ مسافر، هفت شهروند ارمنستان و ۱۵٠ نفر ایرانی جان خود را از دست دادند.

بلندترین تومار اعتراضی دنیا در پاریس به نمایش درآمد
طول توماری که از چند هفته‌ی پیش در ۱۸۴شهر دنیا به امضا رسیده است، تاکنون به دو کیلومتر رسیده است. بر بالای این تومار نوشته شده: "احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران نیست". این تومار قرار بود از بالای برج ایفل آویزان شود، اما از آنجایی که طول آن بسیار بلندتر از برج سیصد متری ایفل بود، در فاصله بین ایوان حقوق بشر در پاریس که یک سوی برج ایفل قرار دارد و دیوار صلح که در سوی دیگرش قرار دارد، پهن شده است.
بازداشت یک فعال دانشجویی دیگر
احمد مددی، فعال دانشجویی در پنج‌شنبه شب ۲۵ تیرماه در منزلش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. او عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم است. احمد زیدآبادی، دبیرکل این سازمان و عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم نیز هنوز پس از گذشت حدود یک ماه در زندان اوین هستند.

ربودن شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان
شادی صدر روز جمعه در خیابان کریمخان زند توسط نیروهای لباس شخصی ربوده و با یک خودروی شخصی پژو از محل دور شد. همراهان وی که از فعالان زنان و سایت میدان هستند، در این مورد گزارش دادند: (آنان) سعی کرده‌اند او را از دست این نیروهای لباس شخصی که هیچ حکم و حتا توضیحی ندادند که از طرف چه ارگانی هستند و خانم صدر را به کجا می‌برند نجات دهند. آن‌ها چنان او را کشیده‌اند که مانتو و روسری او از تنش خارج شده است.
شادی صدر و همراهانش در این روز در راه رفتن به نماز جمعه بودند.

تظاهرات علیه احمدی‌نژاد و دستگیری ده‌ها نفر در مشهد
همزمان با حضور احمدی‌نژاد در مشهد و سخنرانی وی، صدها نفر از مردم این شهر با برگزاری راهپیمایی سکوت در خیابان دانشگاه حدفاصل میدان تقی‌آباد تا چهارراه دکترا اعتراض خود را به دولت جمهوری اسلامی ابراز کردند. این راهپیمایی تا حدود ساعت هشت شب به طول انجامید و سرانجام با یورش وسیع نیروهای امنیتی به پایان رسید. به گزارش شاهدان عینی به هنگام سخنرانی وی حدود صد نفر از مردم که او را هو می‌کردند، با حمله‌ی وحشیانه‌ی گارد ضد شورش که در محل حضور داشتند، روبرو شده و ده‌ها نفر دستگیر شدند.

باجگیری مسئولان اوین از خانواده‌ی زندانیان
بنابر گزارشات رسیده، مسئولان اوین حتی در مقابل آزادی افرادی که نیروهای امنیتی و قضایی هیچگونه اتهامی به آنان نتوانسته‌اند وارد کنند، مبالغ هنگفتی از خانواده‌های‌شان مطالبه می‌کنند. برخی از خانواده‌ها برای آزادی عزیزان‌شان مجبور به پرداخت هفتصد هزار تومان شده‌اند.

جریمه‌ی نقدی اعتصاب کنندگان در مهاباد
در حالی که بیش از سه روز است که قطع برق بازاریان در مهاباد ادامه دارد، بسیاری از آنان به دلیل تعطیل کردن مغازه‌های خود در اعتصاب گسترده‌ی ۲۲ تیر به پرداخت مبالغی بین ۵٠ تا ۲٠٠ هزار تومان جریمه شده‌اند.

حکم شش سال زندان برای دانشجوی کرد
وریا مروتی، دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور بیجار به شش سال زندان محکوم شد. وی از سال قبل در بازداشت به سر می‌برد و حکم بازداشت او چهار بار تمدید شده بود. وریا مروتی فعال دانشجویی و محیط زیست در استان کردستان است.


شکنجه‌گاه کهریزک یک قربانی دیگر گرفت
یکی دیگر از بازداشت شدگان ۱۸ تیر که به شکنجه‌گاه کهریزک منتقل شده بود، پس از انتقال از این محل به بیمارستان درگذشت. بیمارستان علت مرگ وی را ضعف شدید جسمانی خوانده است.
محل موسوم به کمپ کهریزک که شرایط غیرانسانی نگهداری زندانیان در آن در جریان طرح شوم ارتقای امنیت اجتماعی جمهوری اسلامی قربانیان بسیار گرفت و گزارش‌های رسیده از داخل آن حاکی از صحنه‌های وحشتناک و جگرخراشی بود، این بار شکنجه‌گاه مردم مقاوم و جوانان دلیری بود که ۱۸ تیر به خیابان‌ها آمده و به اعتراض علیه استبداد مذهبی پرداختند. طبق آمار دولتی ۱۴٠ نفر از دستگیرشدگان به این محل منتقل شدند و برای ۵ روز در بدترین شرایط بهداشتی و زیستی نگهداری شدند.

قطع تلفن‌های همراه در ظهر روز جمعه و ممنوعیت برای خبرنگاران خارجی
در ساعات ظهر روز جمعه تلفن‌های همراه در مناطق منتهی به دانشگاه تهران و نیز میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان جمهوری و میدان فردوسی قطع شد. همچنین ورود خبرنگاران خارجی به محل نماز جمعه ممنوع شد.

فراخوان به تجمع اعتراضی در شهر ماینز
کمیته‌ی همبستگی با مبارزات آزادیخواهانه‌ی خلق در شهر ماینز آلمان فراخوان به تجمعی اعتراضی در روز شنبه ۱۸ ژوئیه داده است. این تجمع از ساعت ده و نیم صبح در مرکز شهر (لایش هوف) آغاز شده و تا ساعت چهار بعد از ظهر ادامه خواهد یافت. شعارهای تدارک‌بینندگان این اکسیون اعتراضی "مرگ بر جمهوری اسلامی"، "زنده باد آزادی و برابری" و "زنده باد همبستگی بین‌المللی" است.


نه سازش، نه تسلیم، نبرد تا پیروزی
کار، نان، آزادی، حکومت شورایی















به صدای رادیو دمکراسی شورایی گوش کنید

برنامه‌های رادیو در روزهای یک‌شنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه هر هفته پخش خواهد شد.
پخش این برنامه‌ها هر روز از ساعت ۳۰ / ۲۰ شب به وقت ایران خواهد بود. تکرار این برنامه در ساعت ۲۳ همان شب و نیز ۷ صبح و ۱۲ روز بعد خواهد بود.
در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه تکرار برنامه‌های روزهای قبل پخش خواهد شد.
برای دریافت برنامه‌های رادیو دمکراسی شورایی از مشخصات زیر استفاده کنید:

آدرس اینترنتی رادیو دمکراسی شورایی:
www.radioshora.org

Radioshora
Hotbird 6
۱٣ درجه شرقی
۱۱۲٠٠ مگا هرتز
عمودی
۶ / ۵
۲۷۵٠٠
نام
ماهواره
زاویه آنتن
فرکانس پخش
پولاریزاسیون
FEC
Symbol rate

Keine Kommentare: