Sonntag, 19. Juli 2009


ویژه نامه خبری شماره ۴۷ ۲۷ تیر ۱۳۸۸

آدرس اینترنتی سایت خبرنامه: http://72.41.178.79/
گزارشی از تهران
جمعه ۲۶ تیر- امروز ما از میدان هفت تیر به طرف میدان انقلاب حرکت کردیم که در وسط راه سوار اتوبوس شدیم. تمام پیاده‌روهای کریم‌خان و بلوار کشاورز مالامال از جمعیتی بود که به طرف دانشگاه تهران در حرکت بودند. نیروهای پلیس و لباس شخصی سعی می‌کردند از جلوی چشم مردم قایم شوند. وقتی به خیابان قدس ضلع شرقی دانشگاه رسیدیم مردم ایستاده یا نشسته شعار می‌دادند. بلندگوی نماز جمعه شعار "دشمن شکن مرگ بر انگلیس" را می‌داد و از مردم می‌خواست که تکرار بکنند اما مردم با فریاد "مرگ بر روسیه" پاسخ می‌دادند. این شعار از داخل شنیده می‌شد که "خونی که در رگ ما‌ست هدیه به رهبر ما‌ست" و مردم پاسخ دادند "خونی که در رگ ماست هدیه به ملت ماست". هیچ‌کس در بیرون به درخواست اقامه نماز توجه نمی‌کرد و شعارهای "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "دولت کودتا استعفا استعفا" سر می‌دادند. پس از خاتمه خطبه‌ها، مردم با تکرار همان شعارها به طرف بالا راه افتادند. پلیس یگان ‌ویژه در برابر سوال "چرا کشتی جوانان وطن!" فرار کرده، در خانه‌ای (احتمالا از خانه‌های امن) پناه می‌گرفتند. یک مامور بسیجی در کنار پارک لاله فحشی می‌کرد. مردم او را زمین انداختند و به او تف کردند و فریاد زدند "سهراب ما نمرده این دولت است که مرده!" تا امیرآباد شمالی آمدیم و بعد با اتوبوسی به طرف منزل رفتیم. در اتوبوس هم شعار دادیم و سرودهایی خواندیم. از شعارهای خیابان انقلاب به پائین خبر نداریم. روز خوبی بود انگار تمام شهر یک تصمیم واحد گرفته بود. در ضمن کارت‌ موبایل‌های ۹۱۹ همه را سوزاندند اما کارت موبایل‌های ۹۱۲ کار می‌کنند.

روایت زنی در میان جمعیت امروز
گزارش زیر از روز جمعه در سایت تغییر برای برابری درج شده است: نماز جمعه امروز هم عجب نمازي بود، نه نمازخوني بود و نه نمازگزاری. از ميدان ولي‌عصر تا انتهاي پارك وي تمام خيابان‌هاي شمالي جنوبي تا دانشگاه مملو از جمعيت بود و عده‌ای حتي آن قدر زودتر رفته بودند كه تمام جاهاي خنك و سايه زيرانداز انداخته و با خيال راحت نشسته بودند... عده زيادي هم سبز بسته بودند.
در بين سخنراني رفسنجاني و حرف‌هاي او، مردم در مورد بي طرف نبودن شوراي نگهبان شعار مي‌دادند و دست مي‌زدند، اما وقتي صحبت‌هايش تمام شد، برخی مردمي كه در كنار ما بودند به هم مي‌گفتند به او امیدی نيست، زناني با صداي بلند مي‌گفتند: بايد اميدمان به خودمان ومردم باشد نه به هيچ كس. برخی هم تاییدش می‌کردند.
مردمي كه در ضلع شمالي انقلاب در بلوار كشاورز بودند به طرف خيابان حجاب رفتند. جالب است بدانيد كه در ضلع جنوبي پارك لاله صدها نيروهاي يگان ويژه ايستاده بودند و به مردم نگاه مي‌كردند و چند نفر هم كه به مردم زل زده بودند صورتشان رابا نقاب پوشانده بودند. مردم به هم مي گفتند اين ها آدم‌كش هستند، شكنجه‌گرند.
مردم در خيابان حجاب شعار مي‌دادند: مرگ بر روسيه؛ مرگ بر چين؛ يا حسين ميرحسين، الله‌اكبر، ... نيروهاي يگان ويژه فقط مردم را نگاه مي‌كردند. ولي پنجاه نفري از زنان چادري كه پليس بودند در مدرسه‌اي كه از لاي ميله‌هايش من ديدم آماده ايستاده بودند كه اگر دستوري آمد به مردم حمله كنند. مردم تا به انتهاي خيابان رسيدند و هيچ خبري نبود. اما عده اي به فاطمي كه رسيدند به طرف اميرآباد رفتند، عده اي هم به طرف ولي عصر و گاز اشك آور حمله و باتوم شروع شد:
هزاران نيروي باتوم به دست ولباس شخصي پشت موتورهاي قرمزشان به طرف تظاهرات رفتند و درگيري و گاز اشك‌آور شروع شد كه حتي باد بوي آن را تا نماز جمعه و خيابان‌هاي اطراف برد. ولي صحنه‌اي كه من به چشم ديدم خيلي جالب بود. عده‌اي زنان چادري كه همه مومن بودند ولي مي‌گفتند دلمان نمي‌خواست در نماز جمعه شركت كنيم جلوي پاركينگ لاله روبروي درب شمالي پارك لاله ايستاده بودند و شعارمي‌دادند مثل الله اكبر و يا حسين مير حسين و مرگ بر روسيه وچين... اين‌ها سي يا چهل نفر با بچه‌هايشان بودند كه مردهايشان در پاركينگ به دنبال ماشين‌هايشان رفته بودند كه يكهو نيروهاي يگان ويژه و لباس شخصي‌ها ريختند و آن‌ها باور نمي‌كردند كه آن‌ها را بزنند. آن‌ها پياده شدند و با باتوم به دنبال زنان چادري و عده‌اي از مردهای مذهبي كه بچه بغل‌شان بود حمله كردند و نمي‌دانيد چه قدر آن‌ها را زدند و جيغ زن‌ها شروع شد و حتي چندين گاز اشك‌آور به طرف آن‌ها و حتي پارك لاله پرتاب كردند و حتي دو عدد هم به داخل پاركينگ پرتاب كردند كه خانم‌ها به داخل پاركينگ آمدند درها بسته شد و نمي‌دانيد كه چه غوغايي شد...
من با بعضي از آن‌ها صحبت كردم. اولين بارشان بود كه به خيابان مي‌آمدند و گاز اشك‌آور را لمس كردند. و اين خانواده‌هاي مذهبي اولين تجربه درگيري‌شان با حكومت بود.

مردم همچنان بر بام‌ها شعار می‌دهند
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، شب گذشته و پس از اعتراضات صدها هزار تن از مردم تهران در نماز جمعه تهران در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران و برخی نقاط دیگر، مردم پس از ساعت ۱۰ شب بر پشت بام منازل خود جلوه دیگری از اعتراضات را به نمایش گذاشتند.
فریادهای اعتراضی مردم با دو شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور به حدی بلند و رسا بود که از داخل منازل به خوبی این صدا شنیده می شد. به گفته برخی از مردم، این صدا در نواحی و مناطق مختلف تهران، به گوش می‌رسید.

افزایش تعداد دستگیری‌ها و جمعیت خانواده‌ها پشت دیوار زندان‌ها
با دستگیری‌های روز جمعه، تعداد زندانیان سیاسی و هم‌زمان خانواده‌ها در پشت دیوار زندان‌ها فزونی یافت. طبق اخبار رسیده برخی از زندانیان به کهریزک موسوم به اردوگاه مرگ و برخی دیگر به کلانتری ۱۴۸ و آگاهی شاپور، ستاد پیگیری وزارت اطلاعات، بازداشتگاه لشکر ثارالله و نیز تعدادی مستقیما به شکنجه‌گاه اوین فرستاده شدند.
روز شنبه حدود چهل نفر از خانواده‌ها در مقابل آگاهی شاپور تجمع کرده بودند. به جمعیت مقابل دادگاه انقلاب افزوده شد و تعداد آنان به حدود ۲٠٠ نفر می‌رسید. همزمان دو خودروی پلیس، چهار موتورسوار و تعدادی لباس شخصی آماده‌ی تهاجم به خانواده‌ها در صورت اوج‌گیری اعتراضات بودند. بیش از صد نفر از خانواده‌ها نیز در پشت دیوارهای اوین انتظار ملاقات یا خبری از فرزندان خود را می‌کشیدند.

اسامی ۳۶ نفر از بازداشت شدگان روزهای اخیر و جمعه
فعالین حقوق بشر و دموکراسی آخرین اسامی را که در روز ۲۶ تیر و روزهای اخیر دستگیر شده‌اند عموما با ذکر سن، تحصیلات و محل بازداشت منتشر کرده است:
۱- سعید جهانشیر ۲- حمید قربانی ۳- کوروش خراسانی ۴- نازنین اکبرپور ۵- محمد علی عاشوری ۶- بهداد کیانی ۷- معین شمس‌الدینی ۸- روح‌الله باقری ۹- محسن محمدی ۱٠- مرتضی ایلاتی ۱۱- قاسم ملکی ۱۲- نوید ابراهیم پور ۱۳- ناصر تقوی ۱۴- طاهره بیات ۱۵- آذر نایینی ۱۶- سمیرا بهمنی ۱۷- سینا قائنی فراهانی ۱۸- علی موسوی ۱۹- حسام شمس ۲٠- کسری حاجیان ۲۱- امین شاهمحمدی ۲۲- رضا هاشمی یزدی ۲۳- محمدرضا ناصرخانی ۲۴- مهران سبحانی ۲۵- محسن قره قلعه ۲۶- محمد صادق تیموری ۲۷- عرفان آهنگر ۲۸- محمد جلالی ۲۹- مزدک منصوری ۳٠- وحید پورمعصومی ۳۱- علی اکبر کشاورز نجف‌آبادی ۳۲- محمد سعید دال کوهی ۳۳- مهرداد کفاش‌زاده ۳۴- علیرضا کلانتری ۳۵- امیر محرمی ۳۶- پویا بیک‌زاده.

۲۵ ژوئیه، روز جهانی همبستگی با مردم ایران
کانال یک تلویزیون آلمان، روز شنبه، ۲۷ تیر (۱۸ ژوئیه) مطلبی تحت عنوان "فراخوان به روز اقدام جهانی برای ایران" آن را اقدامی جهانی برای حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها در ایران خواند. در این گزارش چنین آمده است:
طبق بیانیه‌‌ای که در سطح وسیعی در برلین پخش شده است، تجمعات همبستگی با مردم ایران همراه است با خواسته‌هایی که باید بر آنان تاکید شود. سازمان‌های جهانی متعددی مانند عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز و انجمن قلم آزادی تمام زندانیان سیاسی "مسالمت‌جو" و پایان خشونتی را که از سوی دولت حمایت می‌شود، خواستار شده‌اند.
این منبع تظاهرات و اعتراضات روز جمعه را چنین گزارش داد: روز گذشته پس از گذشت هفته‌ها بار دیگر صدها هزار نفر از مخالفان رژیم به خیابان‌ها آمدند تا علیه صاحبان قدرت اعتراض کنند. پلیس حضور وسیعی داشت. شاهدان عینی از دستگیری‌ها و استفاده از گاز اشک‌آور علیه تظاهرکنندگان گزارش دادند.

هشت سال مجازات خبرنگار به دلیل خبررسانی
سعید متین‌پور روزنامه‌نگار آذربایجانی که چند روز پیش در منزل خود دستگیر شده بود، به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر به هشت سال زندان تعزیری محکوم و به تهران زندان اوین منتقل شد. وی در سالن پنج این زندان به سر می‌برد. صلواتی، قاضی بیدادگاه‌های انقلاب اسلامی این خبرنگار را که تنها شغلش یعنی خبررسانی را انجام می‌داد به اتهام ارتباط با بیگانگان به هفت سال زندان و به اتهام تبلیغ علیه جمهوری اسلامی به یک سال حبس محکوم کرد.

معلم بازداشتی به بند عمومی زندان منتقل گشت
جعفر ابراهیمی، فعال صنفی و عضو کانون صنفی معلمان که روز بیست خرداد دستگیر شده بود به بند عمومی منتقل شد. وی در دوران دانشجویی یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان و در کنار شغل معلمی به فعالیت‌های صنفی و وبلاگ‌نویسی می‌پرداخت.

زندانیان اوین در خطر ابتلا به مننژیت و تیفوس
تعداد زیاد زندانیان در اوین آنان را در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار داده است. به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و بر اساس اخبار رسیده از اوین روز ۲۶ تیر به تمامی زندانیان داروی یبیروفلوکساسین داده شده است. این امر حاکی از آن است که موارد این بیماری در بین زندانیان مشاهده شده است.

نامعلوم بودن سرنوشت یک دختر مبتلا به بیماری قلبی در زندان
هنگامه شهیدی، از بیماری قلبی رنج می‌برد. وضعیت او که سه هفته‌ی پیش در جریان اعتراضات دستگیر شد، برای خانواده‌اش هنوز نامعلوم می‌باشد. مادر وی با چشمانی اشک‌آلود روز شنبه به دفتر روزنامه اعتماد ملی مراجعه کرد و گفت: از صبح تاکنون به مراجع مختلفی مراجعه کردم. هنگامی که به مقابل زندان اوین رفتم دنبال ما کردند و با الفاظی رکیک خانواده‌های بازداشت‌شدگان را مورد اهانت قرار دادند. به دادگاه انقلاب هم رفتم ولی آنجا هم همین گونه با ما برخورد کردند و هیچ پاسخی به ما ندادند. وی افزود: هنگامه دارای ناراحتی قلبی است و سلامتی وی در خطر است. به ما گفته‌اند با رسانه‌ها مصاحبه نکنید. وی با اشاره به کشته شدن ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی گفت: من یک مادر هستم و می‌فهمم که آن‌ها چه حالی دارند. ولی دیگر نمی‌توانم صبر کنم، چرا که هیچ خبری از دخترم ندارم و با توجه به بیمار‌ی‌اش نگران حال وی هستم.

افزایش نگرانی خانواده‌ها پس از قتل سهراب اعرابی
بسیاری از خانواده‌هایی که هنوز خبری از عزیزان‌شان دریافت نکرده‌اند، پس از قتل سهراب اعرابی، به نگرانی‌شان افزوده شده است. حتی آنان که برای آزادی فرزندانشان فیش حقوقی، کفالت و یا وثیقه می‌گذارند، اطمینانی به زنده بودن زندانیان‌شان ندارند، چرا که از خانواده‌ی سهراب اعرابی نیز خواسته شده بود کفالت بدهند و این در حالی بود که جسد سهراب مدت‌ها در سردخانه بود. هنوز تعداد زیادی از اسامی دستگیرشدگان فاش نگردیده و برخی دیگر نیز که نام‌شان در لیست زندانیان اعلام شده است، سرنوشت‌شان معلوم نیست و پاسخ به خانواده‌ها این است که بروند و فعلا پرونده در دست بررسی است. خانواده‌ها به بازی گرفته می‌شوند و سخنان تحقیرآمیز و نیشدار جلادان رژیم را با خشمی فرو خورده تحمل می‌کنند تا موقعیت فرزندان‌شان بدتر و فشار روی آنان بیشتر نشود. اما روزی خواهد رسید که این خشم خروشان شود و شعله‌ی آن بنیان ظلم و استبداد را بسوزاند.
ادامه‌ی اعدام‌ها در زاهدان
پس از اعدام سیزده نفر در روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد، به زودی عبدالحمید ریگی و دو نفر دیگر نیز اعدام خواهند شد. حکم اعدام این دو نفر نیز هفته‌ی گذشته قطعی شد. اتهام این سه نفر که از سوی مسئولان جمهوری اسلامی وارد شده مبارزه مسلحانه و اقدام علیه امنیت ملی است. این در حالی است که عبدالمالک ریگی در مصاحبه با تلویزیون صدای آمریکا هر گونه شرکت این افراد در حملات مسلحانه‌ی این گروه را رد کرده است.

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از اعدام‌ها در ایران
رئیس اتحادیه اروپا بار دیگر نگرانی عمیق خود را درباره‌ی استمرار اعدام‌ها در ایران تکرار نمود. وی در این رابطه به اعدام ۱۳ نفر در زاهدان که هفته‌ی قبل صورت گرفت اشاره کرد و این اقدام را محکوم نمود.
به گزارش اینا، ریاست اتحادیه‌ی اروپا پیش از این فراخوانی بر مبنای قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل به مقامات ایران برای لغو کامل حکم اعدام داده است.

بیانیه‌ی عفو بین‌الملل برای آزادی شادی صدر
سازمان عفو بين الملل خواستار آزادی فوری شادی صدر، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان شد که در مسير شرکت در نماز جمعه تهران در ۲۶ تيرماه توسط عوامل لباس شخصی مورد حمله قرار گرفت و بازداشت شد.
ملکوم اسمارت مدير بخش خاورميانه و آفريقای شمالی اين نهاد مدافع حقوق بشر با اشاره به دستگيری خانم صدر گفت که اين عملی خودسرانه و خشونت آميز بود و هيچ توضيحی در مورد علت دستگيری شادی صدر داده نشده است.
پیشتر، حسین نیلچیان، همسر شادی صدر، در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن تأیید این خبر گفت که یکی از همراهان خانم صدر به صورت تلفنی به وی خبر داده است که این وکیل دادگستری بازداشت و به وسیله یک خودروی پژو [به محلی نامعلوم] انتقال یافته است.
بازداشت خانم صدر در حالی صورت گرفته است که در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، شماری از روزنامه‌نگاران و وکلای دادگستری بازداشت شده‌اند و تاکنون از اتهامات این افراد و نیز احتمال آزادی آنان اطلاعی در دست نیست.

تصفیه دانشگاه‌ها از استادان منتقد
به گزارش سایت موج آزادی، قرار است دانشگاه‌ها از استادان منتقد پاکسازی شوند. دانشگاه الزهرای تهران اولین دانشگاهی است که این کار را آغاز کرده است.
همچنین به حراست ادارات و سازمان‌های دولتی نیز ابلاع شده است که فهرست کارمندان "غیر همسو" با احمدی‌نژاد را تهیه کنند تا به تدریج اخراج شوند. در وزارت امور خارجه نیز فهرستی ۲۰۰ نفره از کارمندان اخراجی تهیه شده است.

احمدی‌نژاد: زندانیان را بیشتر شکنجه کنید
علی رضا افشار، معاون وزیر کشور ایران، از دستور محمود احمدی نژاد برای "سخت شدن فضای زندان‌ها" خبر داد. آقای افشار در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت: "متاسفانه شرایط اجتماعی ما به گونه‌ای است که افراد مجرم حرفه‌ای هیچ نگرانی از رفتن به زندان ندارند و به عبارتی، زندان‌های ما برای مجرمان حکم هتل را دارد."
این در حالی است که گزارشات منتشره از سوی تمام نهادهای حقوق بشر و شاهدان عینی، حاکی از وضعیت نامناسب زیستی، بهداشتی و هم‌چنین شکنجه‌های روانی و جسمی طاقت‌فرساست.

دستور سانسور در قرآن از زبان جعفر سبحانی
جعفر سبحانی که یکی از آخوندهای معروف و صاحبان کتاب‌های فراوان در زمینه‌ی اسلام شناسی می‌باشد در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت، قرآن می‌گوید باید ابتدا اخبار را به زمامدار برسانند تا اگر این اخبار مفید به حال اسلام و مسلمین است، منتشر شود. او بر همین مبنا افزود، هر خبری نباید به صورت عمومی پخش شود.
به این ترتیب جمهوری اسلامی و سانسور جدایی ناپذیرند و حکم آن صریحا در قرآن آمده است.

نه سازش، نه تسلیم، نبرد تا پیروزی

ترور، شکنجه، زندان نابود باید گردد

کار، نان، آزادی، حکومت شورایی


















به صدای رادیو دمکراسی شورایی گوش کنید

برنامه‌های رادیو در روزهای یک‌شنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه هر هفته پخش خواهد شد.
پخش این برنامه‌ها هر روز از ساعت ۳۰ / ۲۰ شب به وقت ایران خواهد بود. تکرار این برنامه در ساعت ۲۳ همان شب و نیز ۷ صبح و ۱۲ روز بعد خواهد بود.
در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه تکرار برنامه‌های روزهای قبل پخش خواهد شد.
برای دریافت برنامه‌های رادیو دمکراسی شورایی از مشخصات زیر استفاده کنید:

آدرس اینترنتی رادیو دمکراسی شورایی:
www.radioshora.org

Radioshora
Hotbird 6
۱٣ درجه شرقی
۱۱۲٠٠ مگا هرتز
عمودی
۶ / ۵
۲۷۵٠٠
نام
ماهواره
زاویه آنتن
فرکانس پخش
پولاریزاسیون
FEC
Symbol rate


Keine Kommentare: