Sonntag, 9. August 2009


ویژه نامه خبری شماره ۶۸ سازمان فدائیان (اقلیت) ۱۷ مرداد ۱۳۸۸


آدرس اینترنتی سایت خبرنامه: http://72.41.178.79/
تجمعات اعتراضی مقابل دادگستری و بازار
امروز صدها نفر از خانواده‌ها و مردم جلوی دادگستری و خیابان‌های اطراف و بازار تجمع کردند. این خانواده‌ها اکثرا مادران سالخورده و همسران زندانیان بودند که می‌خواستند حتا اگر شده لحظه‌ای عزیزان خود را ببینند و هم‌چنین به این دادگاه‌های نمایشی اعتراض کنند.
رژیم به محض تجمع خانواده‌ها و مردم تعداد زیادی از نیروهای سرکوب خود را به آن جا گسیل کرد و تقریبا دادگستری را به محاصره خود درآورد. یگان ویژه و مأموران لباس شخصی نیز به خانواده‌ها هجوم برده و تعدادی را دستگیر کردند. زهرا میریونسی همسر علی تاجرنیا از جمله دستگیرشدگان است.
از طرفی دیگر مردمی نیز که به حمایت آمده بودند، در دسته‌های چند صد نفره در خیابان داور، خیابان خیام، صور اسرافیل و بازار و میدان ۱۵ خرداد تجمع کرده و شعار "مرگ بر دیکتاتور" می‌دادند. در پی یورش وحشیانه نیروهای سرکوبگر به مردم در بازار در حدود ۸ نفر بر اثر ضربات باتوم زخمی شدند که توسط بازاریان و مردم از محل تظاهرات خارج شدند و به نیروهای سرکوبگر اجازه دستگیری آن‌ها داده نشد.

تجمع خانواده‌های دستگیرشدگان در مقابل دادگاه انقلاب، اوین و پلیس امنیت
امروز نیز خانواده‌های دستگیرشدگان در مقابل دادگاه انقلاب، اوین و کلانتری ۱۶۰ حضور یافتند و خواهان خبرگیری و آزادی و ملاقات با عزیزان‌شان شدند.
بیش‌تر افرادی که چهارشنبه ۱۴ مرداد بازداشت شده‌اند، به کلانتری ۱۶۰ انتقال داده شده و از آن جا به پلیس امنیت و اوین برده شده‌اند. به همین دلیل، خانواده‌های این بازداشت شدگان نیز به خانواده‌هایی قبلی اضافه شدند. برخی از خانواده‌ها حدود ۲ ماه است که از بستگان خود اطلاعی ندارند. برخی دیگر فقط توانسته‌اند تماس‌های تلفنی دو دقیقه‌ای با عزیزان خود داشته باشند.
حکم انتقال به شکنجه‌گاه‌ها و گرفتن اعترافات و پرونده‌سازی‌ها توسط مرتضوی و حسن زارع دهنوی و همدستانشان صادر می‌شود که از جنایتکاران علیه بشریت هستند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی ضمن درج این خبر، فهرستی ۱۹ نفره از دستگیرشدگان اخیر را انتشار داده‌اند.

آرمان استخریان، فرزند یکی از زندانیان سیاسی سابق جان باخت
آرمان استخریان، نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در تجمع سوم تیر ماه شیراز حضور داشت، در درگیری بین مردم و بسیج و لباس شخصی‌ها مضروب شده و کمی بعد از آن جان باخت.
این نوجوان پس از انتقال به بیمارستان نمازی شیراز، ۱۷ روز در کما بود و پس از جان باختن، جسدش به صورت مشروط به خانواده‌اش تحویل داده شد. در پرونده پزشکی، علت مرگ، تصادف ذکر شده است، در حالی که به گفته شاهدان به علت حضور جمعیت زیاد، اصلا، امکان حرکت هیچ ماشینی وجود نداشته است.
پدر آرمان استخریان از زندانیان سیاسی سابق بود و ۱۰ سال را در شکنجه‌گاه‌های رژیم به سر برده بود. او دو سال پیش درگذشته بود.

دستگیری و شکنجه شديد یکی از جوانان بلوچ درتهران
يک جوان بلوچ به اسم "محمد جنگجو"، ۲۴ ساله و دارای مدرک لیسانس فیزیک از دانشگاه زاهدان که جهت کسب وکار همراه پدر و مادرش که بازنشسته آموزش وپرورش هستند چهار ماه قبل به شهر کرج نقل مکان می‌کند.محمد در روز بیست و سوم خرداد در جریان اعتراضات مردمی، پس از ضرب و شتم شدید دستگیر و به بیمارستان انتقال داده می‌شود.
درحالی که جمجمه، دو دندان و دست راست وی در جریان این ضرب وشتم از دو نقطه دچارشکستگی بود، مامورین به پزشک معالج فشار می‌آورند تا هرچه زودتر دست وی را گچ بگیرد و دیگر جراحات را سطحی معالجه کند تا به زندان اوین منتقل شود.
پزشک معالج با خواسته آنان مخالفت می‌کند و متذکر می‌شود که بیمارش شرایط بدی دارد و باید دست کم یک ماه در بیمارستان تحت نظر باشد اما تذکر پزشک موثر واقع نمی‌شود و بعد از این که دست محمد گچ گرفته می‌شود و سرش، شصت و دو بخیه می‌خورد، مأمورین او را به اوین می‌برند. او پس از شکنجه‌های متوالی و خوراندن قرص‌های مشکوک، روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد آزاد می‌شود. اما از آن پس دچار ترس و اختلالات شدید روانی و فراموشی کامل شده است.

سازمان عفو بین‌الملل: ۱۱۵ نفر بعد از انتخابات در ایران اعدام شدند
سازمان عفو بين‌الملل روز جمعه شانزدهم مرداد ماه اعلام کرد: طی بيش از ۵٠ روز که از انتخابات رياست جمهوری ايران می گذرد دست کم ۱۱۵ نفر در اين کشور اعدام شده‌اند که این به طور متوسط دو اعدام در روز است.
خبر برخی از اعدام‌های انجام شده به اين شرح اعلام شده است: ۱۴ اعدام در روز دوم ژوئيه، ۲٠ اعدام در روز چهارم ژوئيه، ۱۳ اعدام در روز ۱۴ ژوئيه و ۲۴ اعدام در روز پنجم اوت.
رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا نیز در بيانيه خود اعلام کرده بود که "اعدام ۲۴ نفر در شهر کرج در تاريخ ۳٠ ژوئيه ۲٠٠۹ را محکوم کرده و نگرانی خود را از بابت ادامه استفاده گسترده از اعدام را ابراز می‌کند."

درگیری مردم نوسود و نیروهای سرکوب
روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد، نیروهای سرکوبگر انتظامی وارد شهر مرزی نوسود شده و قصد مسدود کردن مرز را داشتند. آن‌ها در محله‌ی قوز یک کاسبکار را به گلوله بستند و می‌خواستند اجناس او را توقیف کنند. بازاریان و مردم نوسود تجمع کرده و با نیروهای انتظامی درگیر شدند.
تعداد زیاد مردم باعث عقب‌نشینی مأمورین شد، اما چند ساعت بعد با تعداد بیش‌تری بازگشتند و قصد توقیف اجناس بازاریان را داشتند که بار دیگر با مقاومت مردم روبرو شده و موفق نشدند. در این درگیری‌های چند نفر به شدت زخمی شدند.

فقط ۲ مأمور تخلف کرده‌اند!
فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، تعداد مأموران متخلف در جریان بازداشت‌ها را ۲ نفر خواند! با این حساب با توجه به تمام عکس‌ها و فیلم‌ها و شواهد موجود، دو حالت دارد: یا که تمام نیروهای بسیج، نیروهای انتظامی، گارد ویژه، اطلاعات و لباس شخصی‌ها و... فقط ۲ نفر در استخدام دارند و بقیه سرکوبگران عضو این نهادها نیستند؛ حالت دوم، آن که تمام ضرب و شتم‌ها و شکنجه‌ها و کشتارها قانونی بوده و از میان آنان فقط ۲ مأمور تخلف کرده و مردم را کتک نزده و شکنجه نکرده‌اند!
البته از آن جایی که آش خیلی شور است، این عضو مجلس ارتجاع اضافه کرد که این متخلفان، برخلاف پیگیری‌های نیروهای انتظامی فقط ۲ نبوده، اما به هر حال تعدادشان انگشت‌شمار است.

بیانیه‌ی دانشجویان دانشکده خبر به مناسبت روز خبرنگار
جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های منحل شده دانشکده خبر با صدور بیانیه‌ای به مناسبت ۱۷ مرداد، روز خبرنگار در ایران، ضمن محکوم کردن بازداشت روزنامه نگاران، اعتراف‌گیری‌های اخیر از بازداشت شدگان را مضحک خواندند و خواستار آزادی هرچه سریعتر عکاسان و خبرنگارانی شدند که طی دو ماه قبل بازداشت شده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: در روزگار سخت و تاریكی و در روزگاری كه دوستان و همكاران‌مان، تنها به جرم روزنامه‌نگار و عكاس بودن در بندند، فریادهای‌مان را در قلم جمع می كنبم و جوهرش را بر صفحه تاریخ می‌نگاریم تا دشمنان قلم و قلم ستیزان، واقعیت را آنگونه كه می خواهند قلب نكنند.
در شرایطی روز خبرنگار را گرامی می‌داریم كه رسانه‌های دولتی، لكه ننگی برای نام رسانه شده‌اند. روزگاری كه كیهان‌نشینان و فارس‌نویسان، در حكم بازجو و قاضی و شاكی، به جای ایفای نقش رسانه‌ای خود، با استفاده از هزینه‌های نظامی، علیه مردم و ایران می‌نویسند و دریغا كه بازجویان و اطلاعاتی‌های نفوذی در رسانه‌های دولتی، نام خبرنگار نیز بر خود می نهند!
ما خبرنگاران و عكاسان و مترجمان خبر و دانشجویان دانشكده‌ای كه نام "خبر" بر آن نهاده شده، ضمن تقبیح اعتراف‌گیری های مضحك و دروغین، مصرانه خواستار آزادی هرچه سریعتر روزنامه‌نگاران و عكاسان خبری كه طی دو ماه گذشته بازداشت شده‌اند، هستیم.

اخراج فرزاد حسن میرزایی از دانشگاه تبریز
فرزاد حسن میرزایی دانشجوی کرد دانشگاه تبریز اخراج شد. این دانشجو که در رشته تئاتر تحصیل می‌کرد، سال گذشته برای تهیه فیلمی درباره زندگی فرزاد کمانگر، معلم محکوم به اعدام به شهر کامیاران رفته بود، اما توسط نیروهای اطلاعات این شهر دستگیر شده و چند ماه را در زندان سنندج گذراند.
فرزاد که پس از چند ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، به تازگی طی حکمی که از سوی دانشگاه دریافت کرده، از دانشگاه اخراج شده است.
دیده‌بان حقوق بشر: کیفرخواست دادگاه معترضان سیاسی است
سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در بیانیه‌ای گفت که کیفرخواست خوانده شده، حاوی نقض قانون مشخصی نیست و معلوم است که اتهامات سیاسی هستند.
استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر، خواستار آزادی بی قید و شرط زندانیان شده است.

"متهمان" خارجی دادگاه‌های نمایشی امروز
حسین رسام، تحلیل‌گر ارشد بخشی سیاسی سفارت بریتانیا، نازک افشار، کارمند مرکز فرهنگی سفارت فرانسه و کلوتید ریس، تبعه فرانسوی، نیز امروز در میان متهمان دادگاه نمایشی جمهوری اسلامی محاکمه شدند.
حسین رسام به "جاسوسی" متهم شده است، زیرا وقایع ایران را تحلیل و برای سفارت بریتانیا ارسال می‌کرده است! اتهام نازک افشار، شرکت در تجمع‌های اعتراضی، پناه دادن به معترضان و ارسال مجدد ای – میل‌های دریافتی برای دوستانش بوده است! کلوتید ریس نیز با "جمع‌آوری اطلاعات و حمایت از اغتشاش‌گران"، "امنیت ملی" را به خطر انداخته است! البته پیش از آن هم اتهام او "جاسوسی" عنوان شده بود. و سارکوزی پاسخ داده بود: "دختر ۲۳ ساله را برای جاسوسی نمی‌فرستیم."
رئیس جمهور فرانسه، امروز خواهان آزادی فوری کلوتیلد ریس شد. انگلیس نیز به این دادگاه اعتراض کرده و آن را غیر قابل قبول و توهین‌آمیز نامیده است. گویا مقامات رژیم به انگلیس قول داده بودند، این کارمند محاکمه نخواهد شد و پیمان‌شکنی کرده‌اند!

حساب‌های ارزی ایران در بانک‌های آلمان
به گزارش اشپیگل، سازمان‌های دولتی ایران از سال ۲۰۰۵ در بانک بی اج اف در فرانکفورت حساب‌های ارزی مخفی به ارزش چندین میلیارد یورو باز کرده‌اند. این بانک که به بانک آلمانی سالامون اوپن‌هایم تعلق دارد دچار بحران مالی است و دویچه بانک در روزهای گذشته اعلام کرده که حاضر است با تزریق پول آن را نجات دهد. اکنون دویچه بانک اعلام کرده که با افشای حساب‌های مخفی ایران در بانک بی اچ اف کمک مالی به بانک اوپن‌هایم با مشکل سیاسی روبرو شده است.

گرانی و نابودی کشاورزی داخلی، حاصل سیاست‌های وارداتی
غلامعلی قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن برنج ایران، در گفت‌و‌گویی با فارس گفت، سالانه ۲ / ۲ میلیون تن برنج وارد کشور می‌شود، اما حداکثر نیاز کشور سالی ۴۰۰ هزار تن است. به گفته وی، واردات قاچاق هم به آن اضافه می‌شود، اما با این حال طبق آمار رسمی گمرک سال گذشته یک میلیون و ۳۸۳ هزر تن برنج سفید خارجی، یعنی بیش از سه برابر نیاز وارد شده است. همچنین در سه ماهه اول سال جاری ۳۶۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است.
به گفته وی، در ۱۰ روز آینده برنج داخلی هم وارد بازار می‌شود و اگر انبار کارخانه‌ها خالی نشود، توان پذیرایی شلتوک جدید وجود ندارد و محصولات داخلی از بین خواهند رفت.
او یادآوری کرد که اکنون به دلیل حضور واسطه‌ها، برنج با قیمت کیلویی دو هزار و ۴۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، که اگر پای دلال‌ها وسط نباشد، محصولات کشاورزی با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد و هیچ کس به دنبال برنج وارداتی نمی‌رود.

درخواست پناهندگی دو هنرمند ایرانی از انگلستان
اشکان کوشانزاد و نگار شقاقی، دو بازیگر جوان فیلم "کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد"، از دولت انگلستان تقاضای پناهندگی کردند. این دو نفر به همراه دو عضو گروه موسیقی‌شان به قصد شرکت در فستیوال کن از کشور خارج شده بودند و یک ویزای شش ماهه از انگلستان داشتند. درخواست پناهندگی این افراد پس از دستگیری علی قوماشچی، عضو پنجم گروه بود که با شنیدن خبر دستگیری خواهر خود به ایران بازگشت، اما او هم توسط پلیس امنیتی دستگیر شد.
فیلم "کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد، به کارگردانی بهمن قبادی برنده‌ی جایزه‌ی "نگار ویژه" در فستیوال کن شد.

زندانی سیاسی آزاد باید گردد
نه سازش، نه تسلیم، نبرد تا پیروزی
نان، مسکن، آزادی، حکومت شورایی

به صدای رادیو دمکراسی شورایی گوش کنید

برنامه‌های رادیو در روزهای یک‌شنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه هر هفته پخش خواهد شد.
پخش این برنامه‌ها هر روز از ساعت ۳۰ / ۲۰ شب به وقت ایران خواهد بود. تکرار این برنامه در ساعت ۲۳ همان شب و نیز ۷ صبح و ۱۲ روز بعد خواهد بود.
در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه تکرار برنامه‌های روزهای قبل پخش خواهد شد.
برای دریافت برنامه‌های رادیو دمکراسی شورایی از مشخصات زیر استفاده کنید:

آدرس اینترنتی رادیو دمکراسی شورایی:
www.radioshora.org

Keine Kommentare: