Montag, 3. August 2009


ویژه نامه خبری شماره ۶۲ سازمان فدائیان (اقلیت) ۱۱ مرداد ۱۳۸۸


آدرس اینترنتی سایت خبرنامه: http://72.41.178.79/

قهرمان کوهنوردی در بین شکنجه‌شدگان
کاظم فریدیان، قهرمان کوهنوردی ایران، در ۲۶ خرداد در حوالی میدان ونک پیش دستگیر شده و تحت شکنجه قرار گرفت. وی از افرادی بود که روز شنبه برای محاکمه در دادگاه نمایشی رژیم آورده شده بود. در تصاویر وی چهره‌ی رنج‌کشیده و تکیده‌‌اش حاکی از شکنجه‌های شدیدی بود که بر او اِعمال شده است. کاظم فریدیان فاتح قله‌های هیمالیا و تنها فاتح قله‌ی "کی ۲"، بلندترین قله‌ی جهان است. او از اعضای باشگاه دماوند و انجمن کوهنوردان ایران می‌باشد.
مادر وی پس از ملاقاتی که با پسرش در زندان داشت، گفته است که کاظم به رغم شکنجه‌های فراوان حاضر به پذیرش هیچ اتهامی نشده است.

بهزاد مهاجر، یکی دیگر از جان‌باختگان
بهزاد مهاجر، که در تجمع روز ۲۵ خرداد بازداشت شده بود، پس از ۴۶ روز بی‌خبری، روز گذشته جسد وی در سردخانه کهریزک توسط خانواده‌اش شناسایی شد.
بهزاد مهاجر ۴۷ ساله بود و علیرغم مراجعات مکرر خانواده‌اش به دادگاه انقلاب، زندان اوین و مراکز قضایی، پاسخی نگرفته بودند.
خانواده مهاجر گفتند که جسد بهزاد روز ۳۱ خردادماه تحویل پزشکی قانونی شده است اما تا دیروز شنبه در خصوص کشته شدن فرزندشان خبری به این خانواده سرگردان داده نمی‌شده است. به نظر می‌رسد وی بر اثر اصابت گلوله در سینه‌اش کشته شده است.

راهپیمایی مادران عزادار در پارک لاله
در روز شنبه، گروهی از مادران به نشانه‌ی اعتراض به قتل‌ها و بازداشت‌های گسترده در پارک لاله گرد هم آمدند. از ساعت شش و نیم کم کم مادران در حوالی آبنمای پارک در جمع‌های چند نفره نشستند و در ساعت ۱۵: ۷ جمعی متشکل حدود ۴٠ نفر در گوشه‌ای تجمع کردند. همزمان نیروهای امنیتی در لباس پلیس و مزدوران در لباس‌شخصی‌ محل و مردم را تحت نظر داشتند.
راهپیمایی مادران نظر مردم پارک را به خود جلب کرد. مردم علت راهپیمایی را می‌پرسیدند و عده‌ای هم دستهای‌شان را به علامت پیروزی برای مادران بالا می‌بردند. چندین نفر از مردم عادی نیز به راهپیمایی پیوستند. نیروی پلیس که انتظار این حرکت را نداشت تنها در اطراف میدان این جمع را محاصره کرده بود و با ماشین از میان جمع عبور می‌کرد تا آنان را پراکنده کند. چند نفر از آن‌ها نیز از زنان عکس می‌گرفتند.
راهپیمایی تا ساعت ۲٠ طول کشید و مادران سپس با بالا گرفتن دست‌های خود به نشانه‌ی پیروزی، پراکنده شدند.
تجمع مادران عزادار قرار است شنبه هر هفته ساعت ۷ عصر در پارک‌های شهر برگزار شود.

انتشار فهرست دستگیرشدگان، تعداد زنده‌ها نامعلوم است!
علیرضا بهشتی از اعضای کمیته‌ی پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات نمایشی در گفتگو با پارلمان نیوز گفت، تاکنون فهرستی از حدود ۱۷٠٠ نفر از بازداشت‌شدگان تهیه شده، اما این که چه تعداد از آنان هنوز زنده هستند، مشخص نیست. وی همچنین تاکید کرد که این فهرست نام تمام دستگیرشدگان را دربرندارد.

تجمع اعتراضی خانواده‌ها در مقابل بیدادگاه و دفتر قوه قضائیه
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران خانواده‌های زندانیان سیاسی قیام مردم ایران در مقابل دفتر شاهرودی،دادگاه انقلاب و زندان اوین تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار پایان دادن به شوهای وحشت و آزادی فوری و بی قید وشرط عزیزان خود شدند.
امروز خانواده دستگير شده ها به دادگاه انقلاب مراجعه كردند و منتظر بودند كه ببينند آيا امروز ليستي از اسامي براي گذاشتن كفالت و يا وثيقه اعلام می‌شود يا نه كه تا ساعت ۳۰ : ۱۰ اسمي اعلام نشد. حدود ساعت ۳۰‌ : ۱۰ تعدادی از خانواده‌ها جمع شدند و به سمت قوه قضاييه رفتند و عده‌ای ماندند تا شايد خبری از عزيزانشان بگيرند و به خانواده‌های ديگر نيز اطلاع دهند .حدود ساعت ۵ : ۱۱ خانواده‌ها به قوه قضاييه رسيدند تعدادی ديگر از خانواده‌ها زودتربه آنجا رفته بودند رفته رفته كه به تعداد خانواده‌ها افزوده شد همچنین بر تعداد نیروهای سرکوبگر خود در جلوی درب ورودی برای کنترل خانواده‌ها می‌افزودند. يك اتومبيل نيروی انتظامی هم براي كنترل اوضاع به آن‌جا فرستاده شد. به خوبی نگرانی و اضطراب و خشم در چشمان خانواده‌ها ديده می‌شد به خصوص خانواده‌هایی كه در اين مدت هيچ گونه خبری از عزيزشان نداشتند و در اين مدت به هر كجا كه می‌توانستند مراجعه كرده بودند اما جوابی دريافت نكرده بودند.
همچنین در سالن ملاقات زندان اوين هم حدود ۳۰ نفر از خانواده‌ها تجمع کرده‌اند و خواستار ملاقات با عزيزان خود و آزادی آن‌ها هستند، كه تنها پول و لباس از آن‌ها گرفته شد و اجازه ملاقات به آن‌ها داده نشد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی نیز لیست جدید ۱۵ نفره‌ای را از دستگیرشدگان انتشار داده و برای سازمان‌های حقوق بشر ارسال کرده‌اند.

محاکمه ده نفر دیگر از بازداشت‌شدگان در دادگاه غیر علنی
صبح امروز جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات ده متهم دیگر طی اعتراضات اخیر به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ تشکیل شد و ادامه‌ی رسیدگی به روزهای آینده موکول گردید. در بین این افراد چهره‌های شناخته‌شده‌ی سیاسی حضور ندارند و بیشتر آنان جوانانی هستند که در خیابان‌ها دستگیر شده‌اند.

تجمع دانشجویان دانشگاه شریف برای گرامیداشت یاد جانباختگان
همزمان با سیرک قضایی جمهوری اسلامی و محاکمه‌ی شکنجه‌شدگان در روز شنبه، ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه شریف با در دست داشتن عکس جانباختگان و شمع تجمع کرده و به خواندن سرود یار دبستانی پرداختند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان با سر دادن شعارهایی بر علیه دولت کودتا و فشار بر بازداشتگان اخیر، به برگزاری دادگاه فرمایشی نیز اعتراض کردند.
فیلمی از این تجمع در یوتیوپ قابل مشاهده می‌باشد:

http://www.youtube.com/watch?v=olSOYeIv9YA

احضار هفت دانشجوی دانشگاه تبریز به کمیته انضباطی
به گزارش خبرنامه امیرکبیرهفت دانشجوی دانشگاه هنر تبریز به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند. علت احضار این دانشجویان فعالیت‌های آنان در دوران انتخابات و اعتراض به نتیجه انتخابات و حوادث پس از آن است. تاکنون جمعی از دانشجویان این دانشگاه هنر اسلامی تبریز، چندین تجمع اعتراضی در دانشگاه برگزار کردند که با واکنش نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی همراه شد. پس از این تجمعات با خانواده‌های برخی از دانشجویان تماس گرفته شد و به بسیاری دیگر از دانشجویان اعلام شده است که ممکن است در روزهای آتی به کمیته انضباطی احضار شوند.

تشکیل کمیته سرکوب تحت عنوان کمیته‌ی حجاب و عفاف در کلیه دانشگاه‌ها
مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم از ابلاغ تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان حجاب و عفاف در کلیه دانشگاه‌ها خبر داد. وی افزود، تمام دانشگاه‌ها موظف شده‌اند این کمیته را راه‌اندازی کنند.
وظیفه‌ی این کمیته کنترل و نظارت بر پوشش دانشجویان و تهاجم به حق پوشش به عنوان ابتدایی‌ترین حقوق انسان‌ها می‌باشد.

انفجار بمب در اهواز
طبق گزارش‌های رسیده صبح امروز در اهواز انفجاری رخ داد که صدای آن در مناطق مختلف این شهر شنیده شد. این انفجار در نزدیکی محله‌ی کیانپارس رخ داد.
گفتنی است نیروهای امنیتی و پلیس حاضر در محل اجازه حضور خبرنگاران و عکاسان را در محل انفجار تا این لحظه نداده‌اند و منطقه انفجار را بسته‌اند.

انتقال ۱٠۳ نفر از دستگیرشدگان به زندان اوین
۱٠۳ نفر از تظاهرکنندگان روز پنج‌شنبه به زندان اوین منتقل گردیدند. اکثر آنان به قرنطینه ۷ و بندهای ۲۴٠ و ۲۴۱ و در مواردی نیز به بند ۲٠۹ فرستاده شدند. لازم به ذکر است که هنوز اسامی این افراد اعلام نشده است.

عدم مشارکت ۹۵ کاریکاتوریست ایرانی در دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران
۹۵ کاریکاتوریست ایرانی در بیانیه‌ای نوشته‌اند: "روند اتفاقات اخیر به گونه‌ای است که هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند چشمان خود را بر آن ببندد و دم برنیاورد."
و در پایان اعلام کرده‌اند: "بنابراین، ما کاریکاتوریست‌های امضاکننده بیانیه، در این دوره از جشنواره بزرگ و پرافتخار بین‌المللی - که پیش از این برآمده از همبستگی و همفکری کارتونیست‌های حرفه‌ای ایرانی بوده و با تلاش اکثریت امضاکنندگان زیر برگزار شده است - شرکت نکرده و از همکاری در برگزاری آن خودداری خواهیم کرد."

گزارشگران بدون مرز: در مضحکه‌ای به نام دادگاه، حقوق متهمان زیر پا گذاشته شد
گزارشگران بدون مرز نگرانی خود را از روند دادگاه‌های فرمایشی جمهوری اسلامی ابراز کردند و گفتند خطر اتهام محاربه برخی از آن‌ها را تهدید می‌کند.
این نهاد، روند این دادگاه‌ها را مغایر با موازین داخلی و بین‌المللی دانست و گفت برخی از متهمین که وکیل هم داشتند، وکلایشان از برگزاری دادگاه بی‌خبر بودند و برخی را نیز حتا به دادگاه راه ندادند.
آن‌ها خواستار اعزام نمایندگان سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر به ایران برای بازدید از زندان و ملاقات با زندانیان شدند.

نفیسه آزاد به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد
نفیسه آزاد به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است. این حکم به مدت سه سال در تعلیق خواهد بود. شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب تهران در حالی این حکم را برای این عضو کمپین صادر کرده است که پیش از این دو متهم دیگر این پرونده را از همین اتهام تبرئه کرده بود. نفیسه آزاد در منطقه کوهستانی توچال در بهمن ماه سال گذشته و به همراه دو داوطلب کمپین یک میلیون امضا بازداشت شد و پس از گذراندن ۶ روز در بازداشت به قید کفالت آزاد شد. تا کنون بیش از ۶۰ عضو کمپین یک میلیون امضا با اتهامی مشابه دستگیر شده‌اند.

اِعمال سانسور در تهیه‌ی گزارش از محاکمه‌ی نمایشی شکنجه‌شدگان
جمهوری اسلامی حتی در محاکمه‌ی نمایشی نیز تنها به خبرگزاری‌های برگزیده‌اش اجازه‌ی حضور در بیدادگاه را داد. در این محاکمه اجازه ورود به هیچ خبرنگار خارجی داده نشد و خبرنگاران داخلی نیز به جز معدودی، امکان راه‌یابی به سالن را نیافتند. حتی تیم خبری تلویزیون دولتی انگلیسی زبان پرس تی وی نیز با ممانعت روبرو شد. به گزارش خبرآنلاین فیلم‌بردار این تیم خبری بی‌اطلاع از ممنوع بودن تصویربرداری از محل دادگاه دوربین خود را در مقابل ساختمان آن قرار داده بود و فیلم می‌گرفت که این فیلم نیز توسط ماموران ضبط شد.

آمار حوادث کار بیش از هر جنگ خانمانسوزی در دنیا جان کارگران را تهدید می‌کند
گزارش زیر در یکی از سایت‌های اصلاح‌طلبان آمده است. گرچه بسیاری از اصلاح‌طلبان کنونی در دوره‌های پیشین نماینده مجلس بوده و در تصویب قوانین ضد کارگری خود نقش داشته‌اند، اما از آن جایی که این گزارش به قدر کافی گویاست، قسمت‌هایی از این گزارش، در این جا ذکر می‌شود:
مطابق آمار سازمان تامين اجتماعی، در سال ۱۳۸۷ جمعاً ۲۲ هزار و ۱۳۴ حادثه ناشي از كار در كشور روي داده است كه از اين تعداد سهم زنان ۳۹۵ مورد و سهم مردان ۲۱ هزار و ۷۳۹ حادثه بوده است. سالانه حدود ۲ ميليون كارگر قرباني بيش از ۲۷۰ ميليون حادثه شغلي در جهان مي‌شوند. همچنين سالانه ۱۶۰ ميليون كارگر در تماس با مواد آلاينده در واحدهای كاری خود، به انواع بيماری‌های شغلی مبتلا می‌شوند؛ آماري كه بيانگر اين است كه حوادث ناشي از كار به تنهايي بيش از هر جنگ خانمانسوزي در دنيا، جان كارگران بي‌پناه را تهديد مي‌كند.
از آمار فوق، ۸۳ مورد به فوت، ۲۴۲ حادثه به نقص عضو تا ۶۶ درصد (از كار افتادگي كلي)، ۳۷۶ مورد به نقص عضو بين ۳۳ تا ۶۶ درصد (از كار افتادگي جزيي)، ۱۰۵۰ مورد به نقص عضو تا ۳۳ درصد (غرامت نقص عضو) و ۲۰ هزار و ۳۸۳ مورد به بهبودي كامل منجر شده است.
نگاهي به آمار حوادث كار در ايران شايد بيانگر كم بودن تعداد حوادث ناشي از كار در ايران باشد، اما واقعيت اين است كه همان‌گونه كه سازمان تامين اجتماعي در صدر گزارش‌هاي خود عنوان كرده است، اين آمار تنها مربوط به بيمه‌شدگان اين سازمان است و كساني كه جزء بيمه‌شدگان سازمان نباشند و بر اثر حوادث ناشي از كار آسيب ببينند در اين آمار جايي ندارند.
مثال‌هايي از اين دست در ايران فراوان است. فراموش نشده است كه كارگراني كه زير آوار ساختمان در حال ساخت سعادت آباد جان باختند، بيمه نبودند. برخي از كارگراني كه در حادثه انفجار كارخانه‌ها در شازند اراك جان خود را از دست دادند، بيمه نداشتند و همچنين پس از حادثه انفجار در معدن باب نيزو، عنوان شد كه كارگران جان باخته در اين حادثه بيمه نبودند.
دسته بزرگ ديگری از كارگران كه در آمار حوادث ناشي از كار، به دليل نداشتن بيمه تامين اجتماعي، غايب هستند، قالي‌بافانند. سر و كار داشتن اين عده از كارگران با مواد شيميايي، حضور اكثريت اين رده از كارگران در محيط‌هاي كاري عاري از استانداردها كه اغلب نمور و فاقد تهويه مناسب هستند و ساعات كاري طولاني كه از ۱۲ تا ۱۶ ساعت از شبانه‌روز آن‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد، سبب می‌شود كه اكثريت اين عده، يا دچار بيماری‌های تنفسی همچون آسم شوند، يا دچار كمر درد و دردهای عضلاني شوند و يا سوی چشم‌هايشان را در پای دار قالي جا گذارند. اين محرومان واقعي جامعه، به دليل تشويق هر چه بيشتر سوداگران به استثمار كارگران، سال‌هاست از بيمه و مزايای آن محرومند و با وجود وعده‌های بسيار، هنوز هم در پيچ و خم بوروكراسی اداري به دنبال حق خود مي‌گردند.
وقتي مجالس پنجم و ششم به بهانه ايجاد ميليون‌ها شغل به سراغ كارفرمايان به اصطلاح خرده‌پاي اصناف رفت، صدها هزار كارگر از خدمات بيمه‌ای محروم شدند. خروج كارگاه‌های زير ۵ نفر و ۱۰ نفر از شمول قانون كار، بهانه‌ای برای كارفرمايان شد تا در نخستين گام، اولين حق انسانی كارگر را از او بگيرند و از اين راه بود كه دسته‌ای ديگر از كارگران كه در كارگاه‌های كوچك غيراستاندارد مشغول فعاليت بودند، نامشان از ليست‌های سازمان تامين اجتماعی خط خورد و امروز نشاني از آمار حوادث كاريشان در آمار نمي‌آيد.
بخش گسترده‌ای از كارگران نيز بر حسب فعاليت در بخش كشاورزی ايران كه نيازی به بيمه كردن كارگران ندارد، از آمار سازمان تامين اجتماعی جا مي‌افتند. با اين حال در همين آمار ارائه شده از سوی سازمان تامين اجتماعي درباره ميزان حوادث ناشي از كار در بخش كشاورزی، به رقم ۵۲۲ مورد برخورد مي‌كنيم. بايد دانست كه اين آمار مربوط به كارگراني است كه در بخش‌های دولتی مرتبط با فعاليت‌های كشاورزی همچون سازمان جنگلبانی و شيلات مشغول به كار هستند و از كارگران فصلي كشاورزی كه در زمين‌های ساير افراد مشغول فعاليت هستند، نشاني نيست.
هر چند به واسطه حذف خدمات بيمه‌ای از كارگاه‌های كوچك، اقتصاد غيررسمي و زيرزميني ايران با اقتصاد رسمي، به طرز عجيبي گره خورده است، اما همچنان بخش‌های گسترده‌ای از كارگران هستند كه در اقتصاد زيرزميني ايران به كار مشغولند و از حوادثی كه براي آن‌ها اتفاق مي‌افتد، خبری به گوش مسؤولان نمي‌رسد. اعلام وجود ۵۶۰ هزار نفر كارگر در استان تهران كه در كارگاه‌های زيرزمينی مشغول فعاليتند و از هر نوع مزايايی محروم، بهترين گواهي است كه از سوی مسؤولان سازمان اعلام شده است.

تأمین هزینه سفرهای استانی دولت از بودجه خشکسالی!
یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع افشا کرد که مجلس برای کمک به بودجه خشکسالی و جبران ضرر کشاورزان، بودجه حوادث غیر مترقبه را به سه درصد افزایش داده است، اما دولت بخشی از این بودجه را برای تأمین بخشی از هزینه سفرهای استانی خود خرج می‌کند.
این موضوع نشان می‌دهد که چقدر بودجه‌های مصوب نمایشی هستند و در واقع هر گونه که دست اندرکاران رژیم بخواهند آن‌ها را خرج می‌کنند و به مقامی هم پاسخگو نیستند.

محاکمه‌ی مدیر مسوول نشریات یاس نو و روز نو به تعویق افتاد
جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌های نشریات توقیف شده‌ی یاس نو و روز نو که در موج جدید سانسور و سرکوب پس از انتخابات نمایشی آغاز شد، در روز شنبه به دلیل عدم حضور متهم و به حد نصاب نرسیدن اعضای هیات منصفه مطبوعات تجدید شد.
اتهامات محمد نعیمی‌پور مدیر مسوول نشریه‌های مذکور در این پرونده مانند اتهامات معمول به مطبوعات منتقد، انتشار مطالب خلاف واقع و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی عنوان شده است. پیش از این نیز وقت‌هایی برای رسیدگی به این پرونده تعیین شده بود که به دلیل عدم حضور نماینده دادستان تشکیل نشد.




زندانی سیاسی آزاد باید گردد
ترور، شکنجه، زندان نابود باید گردد
مرگ بر جمهوری اسلامی


به صدای رادیو دمکراسی شورایی گوش کنید

برنامه‌های رادیو در روزهای یک‌شنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه هر هفته پخش خواهد شد.
پخش این برنامه‌ها هر روز از ساعت ۳۰ / ۲۰ شب به وقت ایران خواهد بود. تکرار این برنامه در ساعت ۲۳ همان شب و نیز ۷ صبح و ۱۲ روز بعد خواهد بود.
در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه تکرار برنامه‌های روزهای قبل پخش خواهد شد.
برای دریافت برنامه‌های رادیو دمکراسی شورایی از مشخصات زیر استفاده کنید:

آدرس اینترنتی رادیو دمکراسی شورایی:
www.radioshora.org
Radioshora
Hotbird 6
۱٣ درجه شرقی
۱۱۲٠٠ مگا هرتز
عمودی
۶ / ۵
۲۷۵٠٠
نام
ماهواره
زاویه آنتن
فرکانس پخش
پولاریزاسیون
FEC
Symbol rate



Keine Kommentare: