Sonntag, 30. August 2009


ویژه نامه خبری شماره ۸۹ سازمان فدائیان (اقلیت) ۷ شهریور ۱۳۸۸


آدرس اینترنتی سایت خبرنامه: http://72.41.178.79/

"فتوای مرگبار": توطئه قتل زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ ماه‌ها پیش ریخته شده بود
مرکز اسناد حقوق بشر ایران (IHRDC) روز پنج‌شنبه ۲۷ ماه اوت گزارشی در مورد کشتار مخالفان جمهوری اسلامی در تابستان ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) منتشر کرد.
این گزارش که "فتوای مرگبار: کشتار ۱۹۸۸ ایران" نام دارد بر پایه مصاحبه‌های این مرکز با بازماندگان و بستگان قربانیان آن کشتار تنظیم شده‌است.
اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ١٣۶٧ توسط مأموران جمهوری اسلامی واقعه‌ای بود که طی آن عده بسیاری از زندانیان سیاسی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ١٣۶٧ اعدام شدند. به طور کلی جرم زندانیان همکاری با سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی بود.
بیشتر اعدام‌شدگان زندان‌های تهران در واقعهٔ تابستان ۶۷ در گورهای دسته‌جمعی گورستان خاوران در جنوب شرقی تهران به خاک سپرده‌شدند.
شمار دقیق قبرها و جنازه‌های مدفون شده در خاوران مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در این گورستان بیش از پنج هزار نفر دفن شده‌اند.
گزارش امروز مرکز اسناد حقوق بشر ایران در این باره می‌نویسد که این کشتارها بر پایه فتوای آیت‌الله خمینی انجام شد و ادامه می‌دهد: "از بازجویی‌های زندانیان هوادار احزاب چپ امروز ۲۱ سال می‌گذرد. گر چه شمار دقیق قربانیان مشخص نیست ولی هزاران زندانی طی تنها چند ماه شکنجه و اعدام شدند.
در میان اعدامیان زندانیانی بودند که دوره زندانی خود را گذرانده بودند ولی از باورهای سیاسی خود برنگشته بودند. دیگر اعدام‌شدگان شامل افرادی می‌شد که هنوز دوره محکومیت خود را می‌گذراندند، کسانی که مدت‌ها بدون اتهام در بازداشت بودند و افرادی که آزاد و دوباره بازداشت شده‌بودند."
این گزارش می‌افزاید: "حکومت ایران هرگز کسانی را که مخفیانه اعدام و شکنجه شدند شناسایی نکرد و هرگز توضیحی برای این جنایت اعلام نکرده‌است. با این حال بسیاری از کسانی که مسئول این کشتار بودند هم‌چنان به کار خود در مناصب قدرت در حکومت ایران ادامه می‌دهند."
هم‌چنین در این گزارش آمده است که ماه‌ها پیش از حمله نیروهای مجاهدین به خاک ایران، نقشه این کشتار دهشتناک ریخته شده بود.
مرکز اسناد حقوق بشر ایران یک سازمان غیر دولتی مستقر در نیو هیون در ایالت کانتیکت آمریکاست. این مرکز در سال ۲۰۰۴ از سوی جمعی از دانشگاهیان، فعالان و تاریخ‌دانان بنیاد شد. گروهی از وکلا و پژوهشگران حقوق بشر از اعضای این مرکز هستند.

اگر متحد و آگاه کنار هم قرار بگیریم، قادریم کوه‌ها را جا به جا کنیم
خانواده‌های جان‌باختگان دهه شصت، خطاب به خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات اخیر و مردم ایران، اطلاعیه‌ای منتشر کرده‌اند. در این اطلاعیه، آنان ضمن اشاره به اعدام‌ها و کشتارهای دهه شصت و به ویژه تابستان ۶۷، نوشته‌اند: "همان دستانی که در کهریزک یا ده‌ها بازداشتگاه دیگر عزیزان شما را شکنجه کرد و کشت، با عزیزان ما در دهه ۶۰ چنین کرد. همان نظامی که کیانوش‌ها، نداها، سهراب‌ها و ده‌ها جان شیفته ی دیگر را در اوج جوانی از شما ربود، با اعضای خانواده‌ی ما در دهه ۶۰ چنین کرد."
آنان ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان باختگان پیشنهاد کرده‌اند: "برای این که خون‌ها هدر نرفته باشد باید دست به دست هم دهیم و صدای اعتراض خود را به این فجایع انسانی متحدانه بلند کنیم. مسببین این جنایت‌ها بیش از هرچیز از وحدت خواست و اراده‌ی ما وحشت دارند."
متن کامل این اطلاعیه در پایان خبرنامه آمده است.

تکذیب خبر دستگیری منصوره بهکیش
دیروز گزارشی درباره دستگیری منصوره بهکیش درج شد. امروز تکذیبیه خانم بهکیش به دست ما رسید که عین آن را برای اطلاع شما درج می‌کنیم.
ظاهراً خبري مبني بر دستگيري اينجانب به اشتباه در برخي سايت‌های خبري درج شده است كه آن را تكذيب مي‌كنم. خواهشمندم تكذيب خبر را هر چه سريع‌تر درج نماييد.
ساعت ۹ صبح به خاوران رفتيم. در آنجا مأموران امنيتي با نرده جلوي خيابان منتهي به گورستان خاوران را مسدود كرده بودند و اجازه ورود به ما را ندادند. اين محروميت از برگزاري مراسم ما را به شدت ناراحت و خشمگین كرده بود و دلمان مي خواست كاري كنيم. تصميم گرفتيم همانجا روي ﺗﭙﻪ‌اي به ياد عزيزانمان گل‌هايي بگذاريم. اين كار كمي آرام‌مان كرد و سپس تصميم گرفتيم به بهشت زهرا برويم. در بهشت زهرا ابتدا به قطعه ۳۳ رفتيم. ولي به محض پیاده شدن، مأموران اطلاعات و آگاهی دور ماشين را گرفتند. از من مدارك خواستند و گواهينامه خود را به آن‌ها نشان دادم كه آن را گرفتند و ماشين را تفتيش كردند. بيشتر به دنبال موبايل و دوربين بودند. گفتم موبايل و دوربين همراه ندارم. گفتند كه ماشين بايستي به پاركينگ منتقل شود. اعتراض كرديم و علت را جويا شديم. گفتند كه شما در جاده خاوران روي ﺗﭙﻪ گل گذاشته و عكس گرفته‌ايد و حالا هم به بهشت زهرا آمده‌ايد! گفتم مگر بهشت زهرا آمدن و گل گذاشتن هم ممنوع شده است؟
بالاخره پس از تماس‌هاي مكرر با بي‌سيم تصميم گرفتند كه ما را به دادستاني بهشت زهرا نزد آقاي صادقي‌فر ببرند. افسر آگاهی سوار ماشين ما شد و به اتفاق آنجا رفتيم. من گفتم آقاي صادقي‌فر آشناي قديمي است! چون چندين بار براي پیگیری مسأله بازسازي و تخريب خاوران نزد ايشان رفته‌ايم و جوابي هم دريافت نكرده‌ايم. آنجا كمي منتظر مانديم. در نهايت مشخصات همراهان را گرفتند و گفتند كه برويد. براي دريافت گواهينامه نيز با شما تماس گرفته مي‌شود. ما بيرون آمديم و سوار ماشين شديم و به قطعه ۱۶ سر خاك پدرم رفتيم كه قبل از سوار شدن، متوجه شدم پلاک جلوي ماشين كنده شده است. دوباره به دادستاني بازگشتيم و به قسمت كلانتري كه پهلوي دادستاني بود رفتيم و گفتند كه آنها كاري نداشته‌اند و از اطلاعات كنده‌اند و به شهرري مي‌برند. ما هم پس از گرفتن رسيد با دلي پرخون و چشماني پر از اشك به خانه بازگشتيم و در راه بازگشت در ماشين به ياد عزيزانمان سرودهايي از زندان را خوانديم. امشب در سر شوري دارم و ...، من براي عوض شدن جو شروع به خواندن شعر "رفتم، رفتم" مرضيه كردم، بلافاصله مادر پناهي گوش‌هايش را گرفت و رنگش عوض شد، گفتم چه شد؟ گفت اين شعر را نخوانيد حالم بد مي‌شود. گفتم چرا؟ گفت مهرداد شب آخري كه رفت اين شعر را برايم خواند و گفت شام آخر است. او تصميم نداشت با ما به خاوران بيايد چون او را هم كه حدود هشتاد و چند سال دارد احضار كرده و گفته بودند به خاوران نرود ولي امروز صبح به من زنگ زد و گفت من اگر نيايم ديوانه مي‌شوم. گفتم مگر تصميم نداشتيد كه نياييد؟ گفت نه سه شب است كه درست نخوابيده‌ام و ديشب تا صبح بيدار بودم و سه بار حافظ را باز كردم كه هر سه خوب آمد.
يادشان گرامي باد
منصوره بهكيش
۶ / ۶ / ۱۳۸۸

درگیری خونین نیروهای نظامی و شهروندان کرد
روز پنج شنبه ۵ شهریورماه نیروهای انتظامی کولبر جوانی به نام "سامت خدر رسول" در منطقه ساوان شهر سردشت را به ضرب گلوله به قتل رساندند. به دنبال قتل این جوان، مردم روستاهای "داوداوه، مام کاوه و ساوان" که به شدت به رفتار نیروهای نظامی و قتل این جوان معترض بودند در مقابل پاسگاه ساوان تجمع می کنند که بنا به دلایل نامعلومی این تجمع به خشونت کشیده شد، در طی زد و خوردهای بین مردم و نیروهای انتظامی فرمانده پاسگاه ساوان کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
بعد از درگیری میان شهروندان و نیروهای پاسگاه مورد اشاره، نیروهای کمکی انتظامی از شهر سردشت به منطقه مذکور اعزام شدند که این نیروها با سرکوب خونین اهالی روستاهای مذکور که تعداد زیادی زخمی در برداشت و همینطور بازداشت تنی از آنان درگیری را به پایان رساندند.
لازم به ذکر است در طی روزهای اخیر در روستای "درمان آوا" شهرستان سردشت نیز بین مردم روستا و نیروهای انتظامی که به بهانه ضبط کالای قاچاق به منازل مردم یورش برده بودند درگیری روی داد که بر اثر تیراندازی مامورین دختری به نام "گولاله سلیمی" زخمی شده بود.

خودکشی جوان ۲۳ ساله اصفهانی بر اثر ترس از دستگیری مجدد و تجاوز
روز چهارشنبه ۴ شهریور، جوانی ۲۳ ساله که در جریان اعتراضات اخیر به زندان افتاده و مورد شکنجه و تجاوز گرفته بود، خودکشی کرد. وی که با گذاشتن وثیقه از سوی پدرش موقتا آزاد شده بود، در حالی که ماموران امنیتی قصد بازداشت مجدد او را داشتند، فرار کرد و از بالای پل عابر پیاده در خیابان کشاورز اصفهان خود را به پایین پرتاب کرد. فیلمی از این واقعه در یوتیوب منتشر شده است. پدر این جوان، جمهوری اسلامی را عامل مرگ فرزندش می‌خواند.

تجمع خانواده‌های زندانیان در مقابل زندان اوین وبیدادگاه انقلاب اسلامی
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، امروز شنبه ۷ شهریور ماه حدود ۱٠٠ نفر از خانواده‌های بازداشت شده‌ها در مقابل دادگاه انقلاب تجمع كردند و خواستار مشخص شدن وضعیت عزیزانشان و آزادی هر چه سریع‌تر آن‌ها شدند. بیشتر خانواده‌ها بیش از ۷٠ روز است كه مسیر دادگاه انقلاب، اوین، ‌دادستانی، قوه قضاییه را با شنیدن وعده و وعیدهای دروغین مسئولین طی می كنند امروز شدت اعتراضات خانواده‌ها در دادگاه انقلاب بیشتر از روزهای قبل بود و بنا به گفته آن‌ها صبرشان لبریز شده است. خانواده‌ها به ادامه بازداشت بدون دلیل عزیزانشان، عدم داشتن وكیل در دادگاه، عدم پاسخگویی قاضی حداد به خانواده‌ها و این که چرا به آن‌ها اجازه نمی‌دهند به دفتر قاضی پرونده بروند معترض هستند. برای دست به سر كردن خانواده‌ها تا كنون چندین بار از دفتر حداد به خانواده‌ها گفته شده یك نماینده از بین خودتان انتخاب كنید نامه بنویسید و در خواست‌تان را اعلام كنیم ما رسیدگی می‌كنیم و در فلان روز نماینده بیاید تا جواب را به او بگوییم كه تا به امروز به نماینده خانواده‌ها نه تنها اجازه رفتن به دفتر حداد داده نشده است حتی تلفنی هم پاسخی داده نمی‌شود.
برخی از خانواده‌ها در مدت بازداشت عزیزان‌شان، تنها توانسته‌اند، چند دقیقه صدای آن‌ها را از پشت تلفن بشنوند. با توجه به این كه ماه رمضان است و زندانیان مجبورند گاهی با وضعیت جسمی نامساعد روزه بگیرند، نگرانی خانواده‌ها بیشتر شده و در بین صحبت‌های‌شان خامنه‌ای و احمدی‌نژاد را لعن و نفرین می‌کنند و آرزوی سرنگون شدن آن‌ها را می‌کنند.
در مقابل زندان اوین هم حدود ۶٠ نفر از خانواده‌ها تجمع كردند و خواهان آزادی عزیزان‌شان و رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت آن‌ها بودند. ماموران جلو درب زندان اوین با دیدن خانواده‌ها به آن‌ها می‌گفتند از بس كه به اینجا می‌آیید ما خسته شدیم خودتان خسته نشدید این‌ها هر وقت بخواهند بازداشت شده‌ها را آزاد می‌كنند شما هم هیچ كاری نمی‌توانید بكنید رفتن و آمدن شما هیچ مشكلی را حل نمی‌كند بروید خانه‌هایتان كنار تلفن بنشینید موقع آزاد شدن به شما خبر می‌دهند. در جواب خانواده‌ها می‌گفتند تا تمامی آن‌ها آزاد نشوند آرام نخواهیم گرفت.

بازداشت یک معلم در سقز
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه یکی دیگر از معلمان در سقز بازداشت شد. همین منبع هفته‌ی گذشته خبر بازداشت حامد دنیایی مدیر دبیرستان خمینی شهرستان سقز را منتشر کرد. طی هفته‌های گذشته تعداد زیادی از معلمان در این منطقه بازداشت شده‌اند.

یک شهروند بهایی در سنندج به زندان محکوم شد
ذبیح‌الله رئوفی که در ۲۸ مرداد به دادگاه احضار شده بود، در همان مکان دستگیر شد و بدون آن که تاریخ دادگاه یا وکیل آن معلوم باشد، محاکمه و محکوم به یک سال حبس توأم با تبعید به زندان میناب شد.

مرگ یک کارگر در پتروشیمی رجال
روز پنجشنبه ۵ شهریور، ساعت نه ونیم صبح، واحد تولید بخار (بویلر) پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر دچار انفجار شد و یک نفر کارگر ۲۴ ساله، به نام امید آلبوغبیش که همسر و یک فرزند نیز داشت، بر اثر انفجار جان خود را از دست داد.
دلیل انفجار نقص فنی در شیر کنترل بویلر بود که علی رغم این که از حدود سه سال قبل دچار اشکال و عیب و ایراد بود ولی حرص و ولع صاحب سرمایه این پتروشیمی مانع خواباندن بویلر و تعمیر این شیر کنترل شده بود.
صاحب سرمایه این پتروشیمی فردی است به نام حاجی رجالی از سرمایه‌داران متنفذ اصفهانی که سیاست‌های به شدت ضد کارگری‌اش در منطقه زبانزد خاص و عام است. روابط و مناسبات حاکم در این پتروشیمی بیش‌تر مانند پادگان‌های نظامی است. این کارخانه سودآوری بالایی دارد، ولی تنگ‌نظری و سودپرستی صاحب کارخانه و پسرانش که حاکمیت مجتمع را به دست دارند، شرایط کار و استثمار وحشیانه‌ای را بر کارگران و کارکنان این مجتمع تحمیل کرده است.
لازم به ذکر است که این کارگر اولین قربانی حرص و آز سرمایه‌دار نیست و در سال‌های قبل نیز این مجتمع قربانی‌های دیگری داشته است.

مرگ يك كارگر
روز گذشته هنگامی كه يك كارگر ساختمانی، در شهر مشهد خيابان شهرستانی، مشغول كار بود، به پائين سقوط كرد و جان باخت. اين كارگر نزديك به ٢٠ سال عمر داشت.

کشف جسد گلوله خورده کارمند شهرداری زاهدان
منوچهر شه‌بخش فرزند عبدالرحمن کارمند شهرداری زاهدان که درروز یکشنبه دوم شهریور ماه ازمحل مجتمع تفریح "براسان" زاهدان ناپدید شده بود، امروز جمعه ششم شهریور جسد وی درجاده چشمه زیارت زاهدان (غرب زاهدان) در حالی که بر اثر شلیک سه گلوله به قتل رسیده شده بود، یافت شد.
خانواده او برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه قتل او، جسد را به پزشکی قانونی زاهدان انتقال دادند. هنوز عامل یا عاملان واقعی این اقدام مشخص نشده‌اند.
خانواده هنگام ناپدید شدن فرزندشان با مراجعه به اداره اطلاعات و اداره آگاهی زاهدان با پاسخ‌های سردرگم وغیر قابل باوری مواجه شده بودند. به این دلیل و به دلیل فعالیت‌های منوچهر در خصوص دفاع از حقوق شهروندی بلوچ‌ها در شهرداری زاهدان، نزدیکان و اطرافیان منوچهر احتمال می‌دهند ماموران وابسته به اداره اطلاعات در فاجعه مذکور دست داشته باشند.

بازداشت مجدد میثم لطفی
میثم لطفی، چهارشنبه شب، ۴ شهریور ۸۸ مجددا دستگیر شد. وی که از مبارزین قیام ۱۸ تیر دانشجویان بود و در سن ۱۹ سالگی در سال ۷۸ به زندان افتاده و شکنجه شده بود، در سال ۸۶ بار دیگر تحت عنوان "اراذل و اوباش" دستگیر و تحت شکنجه‌های شدید در کهریزک قرار گرفته بود. دستگیری اخیر وی نیز که در منزلش صورت گرفت، با ضرب و شتم شدید توسط نیروهای مزدور رژیم همراه بود.

ثبت نام فعالان دانشجویی فوق لیسانس منوط به همکاری با سازمان اطلاعات
در حالی که در کنکور فوق لیسانس امسال نیز گروهی از دانشجویان حائز رتبه‌های بالا، ستاره‌دار و محروم از ادامه تحصیل شده‌اند، نیروهای امنیتی در پوشش سازمان سنجش و با استقرار در ساختمان مرکزی این سازمان در خیابان کریمخان زند، اقدام به جذب جاسوس از میان پذیرفته‌شدگان کنکور می‌کنند. سایت موج آزادی با انتشار این خبر افزود، برخی موارد تلاش‌ها برای استخدام منبع در خصوص کسانی انجام می‌شود که در کنکور اخیر فوق لیسانس پذیرفته شده‌اند، اما ثبت نام آن‌ها به همکاری با تشکیلات اطلاعاتی منوط شده و از سابقه‌ی عضویت در ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان و تهدید در این باره نیز به عنوان یک حربه‌ی فشار برای جلب همکاری استفاده شده است.

یکی از بازداشت‌شدگان: خبر تعطیلی کهریزک دروغ بود
در سایت هرانا، مصاحبه‌ای با یکی از بازداشت شدگان درج شده است که وی در آن به بازداشت بی‌دلیل خود اشاره کرده و شکنجه‌هایی را که در اردوگاه کهریزک بر او رفته است، شرح می‌دهد. علاوه بر شکنجه‌هایی اعمال شده بر تمام بازداشت‌شدگان، به این فرد، فیلم پسرش را در تظاهرات نشان داده‌اند و گفته‌اند که او هم بازداشت شده است و اگر اعتراف نکند، به پسرش تجاوز خواهند کرد.
نکته مهمی که در این مصاحبه وجود دارد، آن است که این فرد می‌‌گوید پس از آزادی هنوز ۷۰ نفر دیگر در کهریزک بودند و وقتی بیرون آمدم فهمیدم که یک هفته قبل از آن اعلام کرده بودند، کهریزک بسته شده است. او تأکید می‌کند: "من شک ندارم هنوز در آن جا افراد بی‌گناهی هم‌چنان بازداشت هستند."

خبر تکمیلی و اصلاحی در مورد مرگ مشکوک دانشجوی دانشگاه اصفهان
محمد جواد پرنداخ متولد ۱۳۶۵ در شهر گیلان غرب استان كرمانشاه دانشجوی مهندسی پتروشیمی دانشگاه صنعتی اصفهان پس از شركت در تجمعات دانشجویان دانشگاه اصفهان در اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منزل خود در گیلان غرب باز می‌‌گردد و پس از چند روز از طرف اداره اطلاعات این شهر احضار و به تأمین وثیقه‌ی ۳٠ میلیون تومانی تا زمان بازگشت به اصفهان و مراجعه به اداره اطلاعات این شهر مكلف می‌گردد.
به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان : محمد جواد پرنداخ در وقت مقرر شده همراه با یكی از اعضای خانواده خود به اصفهان مراجعت كرده و طی دو روز متوالی در اداره اطلاعات این شهر حاضر و مورد بازجویی قرار می‌گیرد. نامبرده پس از دو روز بازجویی صبح روز سوم به قصد حضور مجدد در اداره اطلاعات و پس از آن مراجعه به دادگاه جهت انجام مرحله‌ی بازپرسی كه وقت آن برای وی تعیین شده منزل را ترك می‌نماید. اما متأسفانه حوالی ظهر همان روز جسد وی در زیر یكی ‌از پل‌های شهر اصفهان یافته می‌شود.
پزشكی قانونی اصفهان علت مرگ این دانشجوی كُرد را برخورد جسم سخت به جمجمه عنوان نموده است. كشته شدن محمد جواد پرنداخ، با توجه به عدم شناسایی قاتل و مشكوك بودن نحوه قتل برای خانواده وی مبهم می‌باشد و هم‌زمانی آن با مراجعات مكرر نامبرده به نهادهای ‌امنیتی طی روزهای اخیر و در همان روز واقعه بر تردیدها و ابهام افزوده است.
گفتنی‌ست مراسم خاكسپاری محمد جواد پرنداخ ظهر روز پنج‌شنبه پنجم شهریور ماه در شهر گیلان غرب استان كرمانشاه با حضور گسترده مردم این شهر برگزار گردید و مراسم ختم وی نیز طی امروز و فردا در منزل شخصی‌شان برگزار خواهد شد.

اعتراض وکلا به فشار بر مطبوعات
شورای تشکل‌های وکلای دادگستری در سومین بیانیه خود به توقیف پیاپی روزنامه‌های منتقد دولت در هفته‌های اخیر اعتراض کرد. این تشکل محدودیت‌های غیر قانونی و توقیف روزنامه‌هایی را که در چارچوب قوانین منتشر می‌شدند را مغایر با قانون اساسی، اصلاحیه مطبوعات، و اعلامیه جهانی حقوق بشر دانسته است.
این شورا خواستار آزادی روزنامه‌نگاران و رفت محدودیت در انتشار آزاد اخبار و اطلاعات کشور شده است.

سايت سحام نيوز فيلتر شد
سايت اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی فيلتر شد. مسئولين مربوطه در اين باره هيچ‌گونه توضيحی ارائه نداده‌اند.

دادگاه غیرعلنی نبوی، میردامادی و تاج‌زاده
گفته می‌شود بهزاد نبوی، محسن میردامادی و مصطفی تاج زاده در بازجویی‌ها زیر بار هیچ‌یک از سناریوهای بازجویان نرفته‌اند و تنها از موارد اتهامی دفاع کرده و گفته‌اند که در دادگاه هم چنین خواهند کرد. به همین دلیل دادگاه آنان غیرعلنی برگزار خواهد شد. این سه نفر هنوز در سلول‌های انفرادی به سر می‌برند.

بازداشتگاه‌های مخفی سپاه
با این که مجلس برای خواباندن اعتراضات به اعمال وحشیانه‌ی مزدوران رژیم در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها به صورت نمایشی کمیته‌ی ویژه‌ای برای رسیدگی به وضعیت زندان‌ها تشکیل داد، اعضای این کمیته وجود بازداشتگاه‌های پاساگارد و شاپور را که در اختیار سپاه پاسداران هستند، انکار می‌کنند. در حالی نمایندگان مجلس ارتجاع وجود این دو بازداشتگاه را اعلام کرده‌اند. تجری از اعضای کمیته‌ی ویژه در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به سوال خبرنگار در این رابطه، گفت که وی اصلا چنین بازداشتگاه‌هایی را نمی‌شناسد و همه‌ی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر در اوین هستند.

مقامات دانشگاه اکسفورد برای بار دوم خواستار آزادی محمدرضا جلایی‌پور شدند
ریاست کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد برای بار دوم در طی ۷٠ روز گذشته، در نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای، خواستار آزادی محمدرضا جلایی پور، دانشجوی دکتری این دانشگاه شد.
به گزارش نوروز، ریاست دانشگاه آکسفورد و ریاست کالج دانشگاه آکسفورد دو ماه پیش در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه‌ی قضائیه‌ی رژیم خواستار آزادی این دانشجو شده بودند، اما از آنجایی که به این نامه‌ها ترتیب اثری داده نشد، بار دیگر کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد در نامه‌ای خطاب به رهبر ایران، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تحصیلی این دانشجو خواستار آزادی وی شد.
در این نامه آمده است: "جلایی‌پور تاکنون اقتخارات زیادی در ایران برای تحصیلات خود کسب کرده و هم اکنون دانشجوی دکترا در دانشگاه آکسفورد است و در اینجا نیز دانشجوی ممتازی است. حبس او به تحصیلاتش صدمات جدی وارد می‌کند."

اصلاح قانون كار در جهت منافع كارفرما
رضا شهابی، از اعضاي سنديكای كارگران شركت واحد در گفتگو با خبرگزاری ايلنا، با انتقاد تصويب بی ‌‌سر و صدای كليات لايحه اصلاح قانون كار در هيات دولت، گفت: چنين پيداست كه حتی نهادهای كارگری مورد قبول دولت نيز در جريان اين مسئله نبوده‌اند.
اين فعال كارگری خواستار آن شد تا همه فعالان كارگری به ويژه كسانی كه در مجلس خود را نماينده كارگران معرفی می‌كنند در مقابل تصويب لايحه اصلاح قانون كار كوتاه نيايند. به گفته شهابی در اوضاع نابسامان اقتصادی حاضر اصلاح قانون كار می‌تواند حكم چراغ‌سبز برای اخراج كارگران باشد.
وی يادآور شد: كارفرمايان بسياری از كارخانه‌هايی كه در حال حاضر به دليل مشكلات اقتصادی كار نمی‌كنند ممكن است برای نجات خود به تعديل نيروی انساني و اخراج كارگران متوسل شوند.
اين فعال سنديكايی تاكيد كرد: وزير كار در حالی از تصويب لايحه اصلاح قانون كار خبر داد كه به عقيده فعالان اقتصادی،‌ بحران توليد و اشتغال فعلی ريشه در مسائل ديگری چون واردات بی‌رويه، قوانين غلط پولی و مالی و تزريق بی‌رويه نقدينگی دارد.
كارگران هفت‌تپه نگران کمبود آب هستند
سندیكای كارگران مجتمع نیشكرهفت تپه اعلام كرد: درحالی كه قرار است تا سه روز دیگر كاشت نیشكر در ٢ هزار متر مزارع باقیمانده این مجتمع آغاز شود، مشكل تامین آب مزارع همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایلنا، رضا رخشان گفت: در حال حاضر مصرف آب زراعی روزانه در نیشكر هفت‌تپه به ١۵ تا ١٧ متر مكعب رسیده است و این در حالی است كه پیش‌تر مصرف روزانه آب زراعی این مجتمع به ٣٠ مترمكعب می‌رسید. به گفته این فعال كارگری معلوم نیست كه كمبود آب در بزرگترین مجتمع تولید شكر ایران ناشی از خشك‌سالی است یا بدهی این شركت به وزارت نیرو. وی با بیان این كه مشكل كمبود آب از سه تا چهار سال پیش آغاز شده است، یادآور شد آب مصرفی نیشكر هفت تپه همیشه از سد دز تامین می‌شده است. متجمع نیشكر هفت‌تپه كه از آن به عنوان بزرگترین تولیدكننده شكر در ایران یاد می‌شود دارای اراضی به وسعت ١٢ هزار متر مكعب است كه در حال حاضر هشت هزار متر آن زیر كشت است. كارگران هفت‌تپه نگران آن هستند چنانچه مشكل آب ادامه یابد ممكن است به محصول نهایی خسارت وارد شود.

برنامه وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات: سرکوب بیش‌تر
به گزارش ایلنا، همراه با لیست وزرا، برنامه حیدر مصلحی، وزیر پیشنهادی برای وزارت اطلاعات، نیز به مجلس داده شد. از رئوس این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سرکوب جنبش‌ها تحت عنوان "کنترل و محدودسازی جنبش‌ها"، سرکوب اقلیت‌های ملی تحت عنوان "مهار تحرکات دشمنان در حوزه قومی"، خفقان بیش‌تر در عرصه مطبوعات و آزادی بیان تحت عنوان " شناسایی و خنثاسازی اقدامات دشمنان نظام در حوزه‌های نرم و شناسایی و مهارت جریانات معارض فرهنگی"، جاسوس‌پروری و جاسوس‌سازی تحت عنوان "بهره گیری از احساس مسوولیت مردم با فرآورده‌های اطلاعاتی در سطح هر یک از قشرهای مختلف جامعه".
اکنون دیگر همه مردم می‌دانند که سرکوب و خشونت نه تنها از اجزای لاینفک جمهوری اسلامی است، بلکه روز به روز بر شدت آن افزوده خواهد شد. بنابراین وزیر پیشنهادی نیازی نداشت به خود زحمت دهد و این برنامه را ارائه کند.

سلاح‌های کره شمالی برای رژیم تهران در امارات توقیف شد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک (مقر سازمان ملل)، یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل روز جمعه خبر داد که امارات متحده عربی اخیرا یک کشتی حامل سلاح‌های ساخت کره شمالی به مقصد ایران را توقیف کرده است.
این منبع دیپلماتیک که به دلیل حساس بودن موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت اماراتی‌ها اخیرا شورای امنیت را از توقیف یک کشتی حامل سلاح‌های کره شمالی به مقصد ایران مطلع کرده‌اند و این موضوع هم اکنون در شورای امنیت در دست بررسی است.

چند خبر ای – میلی
- بانک جدیدالتاسیس "تات"، با سرمايه اوليه حدود ۲۲۴ ميليارد تومان از محل ۱ - مبلغ ۱۴۰ ميليارد تومان وجوهات به جا مانده از آيت‌الله بهجت، ۲ - مبلغ ۸۴ ميليارد تومان وجوهات به جا مانده از آيت الله فاضل لنکرانی، تأسیس شد که در هر دو مورد با دستور مستقيم خامنه‌ای انجام گرفته، و در اختيار آقايان ۱ - مجتبی خامنه‌ای فرزند خامنه‌ای، ۲ - غلامعلی حداد عادل رئيس اسبق مجلس هفتم و ۳- احمد جنتی دبير شورای نگهبان قرار داده شده تا به عنوان سهامداران اصلی اقدام به تاسيس اين بانک نموده و در شرف پذيره‌نويسی هستند (مثل تبليغ در سيما)، مردم را تشويق به تحريم اين بانک و عدم پذيره‌نويسی آن نماييد.
- خوابگاه دانشجویان پزشکی پسران و خوابگاه‌های دختران پردیس ارم شیراز به جمع شعارگویان شبانه پیوستند.
- احتمالا مردم برای روز ۲۷ شهریور موسوم به روز قدس برنامه شرکت در راهپیمایی دارند. این را بطور پراکنده از مردم می‌شنویم. اما برنامه مدون و منسجم خاصی اعلام نشده است.
- به اساتید توصیه شده در مورد امتحانات معوقه سخت نگیرند. به سلف سرویس هم گفته شده بسته تغذیه یک‌هفته‌ای صبحانه به دانشجویان داده شود و ظاهرا حتی برای جمعه‌ها هم سرویس افطار بدهند.

اطلاعیه سوم جمعی از خانواده‌های جانباختگان دهه‌ی شصت
به خانواده کشته شدگان جنبش حق طلبانه‌ی مردم ایران
به مردم آزادی‌خواه سراسر ایران
به همه‌ی کسانی که از ستم رنج می‌برند و می‌خواهند پایانی بر بی‌عدالتی‌ها بگذارند.
در تابستان سال ٨٨ به سر می‌بریم و دو ماه است که کشور درگیر وضعیتی فوق‌العاده شده است. خواهران و برادران ما، دختران و پسران ما، مادران و پدران ما بپا خاسته و ندای آزادی و رهایی از ٣۰ سی سال بی‌حقوقی و ظلم را سر داده‌اند. پاسخ اولیه‌ترین حقوق و خواسته‌های انسانی چیزی نبوده به جز گلوله و زندان و شکنجه. در جستجوی عزیزان ناپدید شده خود به هر دری زدیم و مرارت‌های بسیار تحمل کردیم و عاقبت جسد خونین او را به ما تحویل دادند. از ما بهای گلوله خواستند و برای سوگواری بر پیکرعزیزانمان ما را منع کردند. کسانی از ما هنوز در حال گذراندن دوره‌ی رنج‌آور جستجو هستند و تلاش‌های ما با بی حرمتی و ضرب و شتم پاسخ می‌گیرد. دروغ و فتنه را که مشخصه حکومت‌های ضد مردمی است توسط رسانه‌های خود در بوق دمیدند و گفتند "هیچکس کشته نشده است!" بعد از این که به کمک اطلاع‌رسانی مردمی و خانواده‌های کشته شدگان بسیاری امور آشکار شد آنگاه با صدها اما و اگر، وعده بررسی دادند.
ما "جمعی از خانواده‌های ...." این رنج ها را تجربه کرده ایم. با شور و شوق و به امید جامعه‌ای که دیگر در آن از این مصیبت ها خبری نباشد در سال ۵۷ انقلاب کردیم و ثمره ی انقلاب مردمی‌مان را همین کسانی که امروز در جنگ قدرت با هم به سر می‌برند، ربودند. به جرم آزادی‌خواهی و حق‌طلبی و دگراندیشی خودمان یا عزیزانمان را به بند کشیدند، شکنجه دادند، به دار آویختند یا به جوخه های تیر سپردند. دربدری‌های بسیاری کشیدیم و در صحن زندان اوین پیراهن خونین به ما تحویل دادند و پول گلوله درخواست کردند. برخی از ما هنوز نمی‌دانیم عزیزمان چگونه و کجا کشته شد و گور او کجاست. در تمام دهه ۱٣۶۰ ده‌ها هزار پدر و مادری که در پشت زندان‌های اینان در جستجوی فرزندانشان تجمع کرده و اشک می‌ریختند، با قنداق تفنگ از سوی اینان پذیرائی شده و خبر اعدام فرزندانشان را بدون این که نام و نشانی از محل دفنشان بگیرند، از دهان اینان شنیدند. برخی فرزندانشان را درون زندان و در حالی که شکنجه شده بودند به دنیا آوردند و در همان زمان خبر اعدام همسر یا خواهر یا برادری، را دریافت کردند. تمام دهه‌ی ۶۰ وضع به همین منوال بود و در سال ۶۷ بزرگترین قتل عام زندانیان سیاسی صورت گرفت. درست در ۲۱ سال قبل در همین روزها فرزندان ما، همسران ما، خواهران و برادران ما، دوستان ما در حالی که در زندان به سر می‌بردند و برخی از آنان مدت زندانی بودنشان نیز بسر آمده بود و در امید آزادی بودند، در محکمه‌هایی سه ثانیه‌ای و به جرم دگراندیشی روانه قتلگاه شدند. هنوز آمار دقیقی از این جنایت علیه بشریت در دست نیست اما گورستان خاوران و ده‌ها گورستان گمنام دیگر در سراسر کشور که پذیرای گورهای دسته جمعی عزیزان ماست گواهی است بر این که تعداد کشته شدگان بسیار بوده است.
دهه‌ی شصت تیره‌ترین دوران در تاریخ معاصر ماست که بخاطر مسئولیت‌های انسانی و اهمیت تاریخی‌اش نمی‌توان به سادگی آن را فراموش کرد. دهه‌ای یگانه در تاریخ ماست که یگانگی‌اش برخاسته از وسعت و گستره‌ی جنایت‌هایی است که صورت گرفت و درد و رنجی است که به ما تحمیل کرد.
از آن زمان تا به امروز ما را از برگزاری مراسم برای عزیزانمان منع کردند و سخن گفتن در مورد این فجایع را جرمی بزرگ و خط قرمز کل حاکمیت می‌دانستند. شکی نیست که بسیاری از شما چیزی در این مورد نمی‌دانید و هنوز طوری وانمود می‌شود که گویی اکنون برای نخستین بار است که کشور با پدیده زندانی سیاسی و شکنجه و تجاوز و کشتار مواجه شده است.
در همه این سال‌ها ما خانواده‌ها، به رغم تهدید و ارعاب، به هر شکلی یادمان عزیزان خود را برگزار کردیم. مجالس و مراسم برپا کردیم، در خاوران گرد آمدیم و اجازه ندادیم یاد و آرزوهای آنان همچون پیکرشان به خاک فرو رود. حاکمین مجال ندادند تا ما در کنار تعداد بیشتری از مردم کشورمان مراسم خود را برگزار کنیم زیرا از همدردی و اتحاد میان مردم بیش از هرچیزی وحشت دارند. همانگونه که امروز تلاش می‌کنند تا تعداد قربانیان مبارزه ی عادلانه ما را مخفی نگهدارند. ده‌ها دروغ و دمبل سر هم می‌کنند تا بلکه افکار عمومی را از فجایعی که صورت گرفته بیخبر نگاه دارند.
اما این حیله‌ها دیگر کار ساز نیست. امروز مردم ما در مقیاسی میلیونی و با انباری از خشم سی ساله به صحنه آمده‌اند؛ به برکت آگاهی عمومی و روش‌های اطلاع‌رسانی امروز دیگر نمی‌توانند جنایت و حق‌کشی‌هایی که انجام داده‌اند را پنهان کنند.
همان دستانی که در کهریزک یا ده‌ها بازداشتگاه دیگر عزیزان شما را شکنجه کرد و کشت، با عزیزان ما در دهه ۶۰ چنین کرد. همان نظامی که کیانوش‌ها، نداها، سهراب‌ها و دهها جان شیفته ی دیگر را در اوج جوانی از شما ربود، با اعضای خانواده‌ی ما در دهه ۶۰ چنین کرد. همان خواسته‌های انسانی و حق طلبانه ای که عزیز شما را روانه قتلگاه کرد با عزیز ما چنین کرد. همان مصائبی که امروز بر سر شما می‌آید برای سالیان دراز بر سر ما آمد. پس ما عمیقا و از ته دل رنج و خشم شما را درک می‌کنیم و با آن صمیمانه همدردی داریم.
اما این کافی نیست. برای این که خون‌ها هدر نرفته باشد باید دست به دست هم دهیم و صدای اعتراض خود را به این فجایع انسانی متحدانه بلند کنیم. مسببین این جنایت‌ها بیش از هرچیز از وحدت خواست و اراده‌ی ما وحشت دارند. زیرا می‌دانند زمانی که مردم متحد و آگاه در کنار هم قرار گیرند، آنگاه قادرند کوه‌ها را جابجا کرده و صخره‌ها را از جای در آوردند و بر پایه آن جامعه‌ای سالم و پویا و بدون بی‌عدالتی را بنا گذارند.
پس بیائید امسال مسئله کشتار دهه ۶۰ و کشته شدگان جنبش اخیر را به یک وجه از مبارزه کنونی مان و زمینه ی اتحاد و همبستگی بین خود تبدیل کنیم.
بیائید تا برای نجات جان صدها تن دیگری که در اوین، زندان‌های شهرستان‌ها و در بازداشتگاه‌های مخفی اسیرند، مبارزه‌ای متحد را به پیش ببریم، نگذاریم عزیزان بیشتری را از ما بربایند و خیل داغداران این کشور را افزون کنند.بیائید در ۲۱ امین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی و به یاد همه‌ی کشته شدگان دهه ۶۰ دوشادوش هم قرار بگیریم و خواسته‌های مشترک‌مان را یک‌صدا اعلام کنیم.
۱ - پی‌گرد و محاکمه‌ی مسببین کشتارهای دهه‌ی شصت، به ویژه اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ و سرکوب، کشتار، شکنجه و تجاوزات حوادث اخیر
۲‌- اعلام اسامی دفن شدگان دهه‌ی شصت در گورستان خاوران و اعلام اسامی کشته‌شدگان و زندانیان وقایع اخیر
۳ - آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی
۴ - الغای اعدام برای هر جرمی و شکنجه تحت هر عنوانی
۵ - دریافت کیفرخواست محکومین سیاسی و اعدام شدگان در طی این سی سال و افشا‌ی علت اعدام آنان
۶ - دریافت وصیت‌نامه‌ اعدام شدگان
۷ - به رسمیت شناختن محل دفن اعدام شدگان سی‌سال حاکمیت اسلامی در تهران و شهرستان‌ها و تحویل بدون قید و شرط کشته شدگان حوادث اخیر به خانواده‌ها و اجازه‌ی برگزاری مراسم در منازل و یا سر خاک این کشته شدگان
۸ - اجازه‌ی گذاشتن سنگ برقبر کشته شدگان
۹ - پیگرد ومحاکمه‌ی عامرین و عاملین کسانی که اقدام به تخریب خاوران و گورستان‌های مشابه در سایر نقاط ایران کرده و به آزار خانواده‌ها درطی این سال‌ها پرداخته‌اند،
۱۰ - بازگرداندن حقوق شهروندی خانواده‌ها و متوقف کردن هر گونه محدودیت و محرومیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در مورد آنان... و
۱۱ - پذیرش و حفظ گورستان خاوران و گورستان‌ها و یا قبرهای مشابه در سایر نقاط کشور به عنوان سندی تاریخی از جانب نهادهای محلی و بین‌المللی
٣۰ مرداد ۱٣٨٨




زندانی سیاسی آزاد باید گردد
مرگ بر جمهوری اسلامی
کار، نان، آزادی، حکومت شورایی

Radioshora
Hotbird 6
۱٣ درجه شرقی
۱۱۲٠٠ مگا هرتز
عمودی
۶ / ۵
۲۷۵٠٠
نام
ماهواره
زاویه آنتن
فرکانس پخش
پولاریزاسیون
FEC
Symbol rate
به صدای رادیو دمکراسی شورایی گوش کنید

برنامه‌های رادیو در روزهای یک‌شنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه هر هفته پخش خواهد شد.
پخش این برنامه‌ها هر روز از ساعت ۳۰ / ۲۰ شب به وقت ایران خواهد بود. تکرار این برنامه در ساعت ۲۳ همان شب و نیز ۷ صبح و ۱۲ روز بعد خواهد بود.
در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه تکرار برنامه‌های روزهای قبل پخش خواهد شد.
برای دریافت برنامه‌های رادیو دمکراسی شورایی از مشخصات زیر استفاده کنید:

آدرس اینترنتی رادیو دمکراسی شورایی:
www.radioshora.org


Keine Kommentare: